Tuesday, May 11, 2010

Judi, arak, pelacuran. Semua itu hasil.

Kira-kira sebulan lagi, perlawanan bola sepak piala dunia akan berlangsung di Afrika Selatan. Sejak kecil, saya menyokong pasukan Jerman Barat (kini Jerman). Kini, saya tak minat sangat dengan Jerman. Tapi kalau orang tanya, saya jawab Jerman juga. Saja layan.

Kelab2 dan persatuan2 bola sepak di Malaysia selalu tak cukup wang untuk membiayai pasukan. Saya pernah cakap dengan kawan saya, kelab2 luar negara banyak duit sebab mereka perolehi melalui industri perjudian, selain turut ditaja oleh syarikat arak. Di Malaysia, rokok yang makruh pun tak boleh nak jadi penaja kerana ia sudah menjadi peraturan seantero dunia.

Tapi saya percaya ada pihak yang dah lama idamkan industri judi dalam bolasepak di Malaysia. Tak hairanlah ada yang mahu halalkan judi bola sepak piala dunia untuk test market. Presiden FAM pun tentu menyambut baik idea yang bernas, asal dapat tambah wang persatuan. (Siapa presiden FAM ? Saya tak ingat dan malas nak google). Tahun 1998, ketika sukan Komanwel di KL, iklan arak cuba diperluaskan ke dinding2 bas awam di KL. Akibat bantahan, iklan2 yang sudah berleluasa di sekitar KL itu ditarik balik. Ini semua idea siapa. Tauke melayu ke tauke Cina ? Atau tauke dari barat ? Yang pasti, CEO Sukom 98 Berhad adalah orang melayu Islam.

Percayalah, bukan semua melayu bantah. Melayu korporat yang kini mengaut untung menjadi ahli lembaga pengarah dan pengurus2 di syarikat judi dan syarikat arak di Mallaysia tentu tak bantah malah menyambut baik cadangan sebegitu. Ia membantu meningkatkan angka purata pendapatan bumiputera.

Setakat ini, tiada komen daripada ketua2 agama di negeri2 tanah melayu ini. Kata Umno (hari ini), titah Sultan mesti dijunjung. Ia adalah perintah yang wajib dipatuhi. Sultan adalah ketua agama di negeri masing2. Tapi ketua2 agama ini nampaknya tak sensitif langsung dengan isu judi bola sepak ini.

Berbalik kepada Piala Dunia, saya masih ingat, ayah saya meninggal dunia ketika Piala Dunia di Jepun/Korea pada tahun 2002. Kebetulan saya ambil cuti panjang untuk balik kampung. Belum sempat bercuti, ayah saya meninggal. Saya sambung cuti kecemasan (ayah meninggal) dengan cuti rehat yang sudah dirancang. Sempat kami tonton bola sepak di kampung. Seronok sebab dapat menonton ramai-ramai. Masing2 ada pasukan pilihan sendiri yang sengaja dipilih supaya berbeza2.

Setakat ini, kita tak tahu adakah sukan lumba F1 juga diwarnai dengan pertaruhan halal atau tidak. Goncang botol "Coca Cola" tu ada la. Yang pasti, hasilnya lumayan.

Saya pernah dibawa ke sebuah bangunan dekat kawasan Bukit Bintang, KL ketika satu musim F1. Ada satu tingkat, tukang bawa sebut, "kalau bernasib baik, kita berpeluang jumpa amoi2 cun berpakaian seksi." Difahamkan, amoi2 ini (bukan semestinya Cina) adalah pelayan2 yang digunakan ketika sukan F1 berlangsung di Sepang. Mereka melayan krew2, wartawan dan pelancong2 mat saleh. Dengan kata lain, ada industri pelacuran yang sebenarnya disedari oleh kerajaan tetapi didiamkan.

Kata Nik Aziz, ambo tak halalkan tuduhan dan fitnah kepada ambo. Bagi orang PAS, halal haram mungkin sensitif dan menggerunkan. Tapi bagi yang munafik, tak rasa apa2 pun. Yang penting, pulangannya. Kuasa, Wang, Pengaruh.

No comments: