Monday, December 31, 2007

Apa khabar Kuala Terengganu

Assalamualaikum.

Baru je balik dari KT minggu lepas. Nak naik taraf jadi bandaraya dah. Tak tahulah bandaraya konsep (macam Kota Bharu) atau bandaraya penuh.

Walaupun Kuantan lebih dulu palu gendang untuk naik taraf jadi bandaraya dengan sasaran tahun 2007 (http://www.mpk.gov.my/bul07a.html) , KT yang lebih dulu dapat. Orang Kuantan kena kerja keras lagi. Syabas orang KT.

Naik taraf jalan banyak tak siap lagi. Selenggara sampah belum cukup cekap lagi. Kat Penang, pekerja Majlis Perbandaran Pulau Pinang datang kutip sampah ke ceruk-ceruk kawasan rumah yang sempit dengan berjalan kaki, sampah dikumpul dijalan besar untuk dipungut lori sampah. Di KT, penduduk kena hantar sampah ke tepi jalan besar. Senang kerja MPKT/MBKT.

Longkang kat kawasan perumahan terancang ada yang tak diselenggara. Tersumbat bertahun-tahun tak diservis. Alhamdulillah, longkang depan rumah aku di Ampang dibersihkan setiap tahun oleh Majlis Perbandaran Ampang Jaya tanpa perlu dikomplen.

Lain-lain perkhidmatan tak tahu lah sebab cuma sekejap-sekejap je balik ke KT. Perkhidmatan kaunter, parking, pengangkutan awam dsb.

Macam mana MBKT nak kutip cukai RM80juta setahun (syarat bandaraya penuh)? Naik cukai kang rakyat marah. Kalau cukai ciput, macam mana nak bagi servis bertaraf bandaraya ?

Apapun, sama-samalah kita tunggu apa faedahnya status bandaraya kepada komuniti KT khasnya dan Negeri Terengganu amnya. Semoga berbaloi.

Thursday, December 13, 2007

Produk halal, cara pun mesti halal

Mencari yang halal itu fardhu bagi umat Islam.

Begitulah bunyi mesej ringkas iklan satu jenama ubat gigi. Pagi ini, aku terima email daripada seorang sahabat pasal ubat gigi beracun. Bukan isu baru, dah lama pun. Ada mesej daripada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM). Dulu isu yang ditimbulkan ialah status halal.

Siasat punya siasat, PPIM mengaku ada share dalam syarikat pengeluar ubat gigi mukmin. Tak pastilah pula sama ada share atas nama PPIM atau individu tertentu di PPIM. Tapi ini bukanlah kali pertama kes seperti ini. Sebelum ni, isu roti High5 pun hampir sama. Tak dapat dinafikan kilang High5 Nilai dah buat silap. Tapi akhirnya dapat diketahui juga, PPIM ada bekerjasama dengan Gardenia. Dah tentunya dapat sokongan kewangan sedikit sebanyak daripada Gardenia. Ye lah, nak hidupkan persatuan kena pakai duit jugak. Nak harapkan subsidi kerajaan je mana boleh.

Tapi itu lah hakikatnya. PPIM sebenarnya ada kepentingan dalam syarikat-syarikat tertentu. Bagus lah begitu. Tapi bila sampai memburuk-burukkan, mencari kesalahan, dan mendedahkan kesalahan pihak lain tu, biarlah berpada-pada. Nampak macam tak ikhlas je.

Aku tak guna ubat gigi Mukmin sebab mahal. Aku guna Halagel je. Lagi pun, setakat ni, halagel tak ada cari pasal, bersaing cara yang tak sihat dengan produk lain. Cool je. (Cool tu bahasa Melayunya apa ha ?). Dulu TDM ada share dalam Halagel. Sekarang tak pastilah pula masih ada ke tidak. Yang pasti, Halagel pun banyak share orang Islam juga. Halal dan murah pula. Jadi memang sesuai dengan aku dan keluarga ku. He..he..

Kepada usahawan Muslim, bersainglah secara sihat. Jangan nak cari salah orang je seolah-olah kita sempurna sangat ada nya. Tak tipu, tak beracun, halal, bersih. Tapi bagaimana pula cara yang digunakan. Halal ke ? Jujur ke ? Bersih ke ? Tak tipu ke ?

Seperti disebutkan awal-awal tadi, isu ni bukan baru. Tapi sampai sekarang kerajaan diam je. Kementerian Kesihatan, Kementerian Pengguna (KPDNHEP) dan lain-lain persatuan pengguna tu tidur je ke ? Atau isu ini sengaja diperbesarkan untuk kepentingan tertentu ? Atau sengaja didiamkan untuk kepentingan tertentu juga ?

Dulu orang melayu lama gosok gigi dengan tembakau sampai ada yang kena kanser mulut. Cuma masyarakat masa tu tak sedar je sebab tak ada laporan doktor. Kalau sakit pun jumpa tok bomoh je. Hiris limau ke dalam air. Hembus-hembus sikit, bagi air sejuk untuk diminum. Nenek saudara aku yang aku panggil Tokwe Halus (Halus tu nama dia) pun gosok gigi dengan tembakau sental juga. Panjang umurnya. Mau dekat 90 tahun kalau pun tak lebih.

Akhir kata, marilah kita sama-sama mencari yang halal. Halal sumbernya, halal caranya, halal zahirnya, halal segalanya. Semoga hidup kita diberkati Allah.

Thursday, November 29, 2007

DBP dan Bahasa Melayu

Dalam usaha memperkasakan dan memartabatkan semula Bahasa Melayu sebagai Bahasa kebangsaan Malaysia, sebagai bahasa ilmu, sebagai bahasa perpaduan dan sebagai bahasa yang sentiasa relevan sepanjang zaman, badan yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan amanah rakyat ini iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka atau DBP sekali lagi dikritik dangan kritikan yang agak keras dan keterlaluan.

Semua orang yang prihatin dengan perkembangan bahasa dan kesusasteraan melayu sebenarnya tahu tugas dan kerja-kerja yang telah dilaksanakan oleh DBP sejak dahulu sehingga kini. Hanya orang yang tidak ambil tahu sahaja yang tidak nampak fungsi dan usaha DBP itu kerana mereka selama ini tidak peduli pun dengan perkembangan bahasa melayu. Program-program yang dianjurkan tidak diberi perhatian dan tidak mendapat sokongan pun daripada orang yang tiba-tiba pada hari ini mahu bercakap tentang memartabatkan semula bahasa melayu.

Jaguh politik melayu mahu dilihat sebagai pihak yang lantang memperjuangkan bahasa melayu walhal selama ini, mereka lah yang menunjukkan sikap dan perasaan tidak yakin dengan keupayaan bahasa melayu sebagai bahasa ilmu, bahasa teknologi, bahasa sains, bahasa perniagaan, bahasa undang-undang dan bahasa komunikasi.

Kelemahan DBP pada hari ini adalah kerana usaha DBP tidak dipedulikan. Teguran DBP diperlekehkan. Bantahan DBP dibakul sampahkan. Walaupun usaha, teguran dan bantahan itu mendapat sokongan pakar bahasa. DBP dianggap menolak kemajuan atau tidak dapat berpijak di bumi nyata, dunia siber alaf baru yang hanya boleh dikejar dengan bahasa Inggeris sahaja atau mungkin mereka lebih tahu dan lebih bijak dalam soal bahasa.

Kalau kita masih ingat, suatu ketika isu KECAPAIAN yang menjadi tema hari kebangsaan pada tahun 90an mendedahkan betapa keegoan ahli politik tidak boleh ditegur dan dibantah oleh mana-mana pakar bahasa pun. Bila ada pihak tergesa-gesa menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa sains dan matematik tanpa kajian yang mendalam, sekali lagi pandangan pakar bahasa dinafikan. Tidak hairanlah rakyat ghairah menggunakan bahasa rojak kerana perasan bahasa yang bercampur dengan inggeris menunjukkan pemikiran yang maju dan moden seolah-olah bahasa kita terlalu sedikit perbendaharaan katanya.

Jelaslah, DBP lemah bukan kerana pemimpin di dalamnya yang kehabisan idea tetapi keegoan dan keghairahan pemimpin yang berkuasa dan yang mahu menjadi jaguh memijak-mijak dan meremehkan usaha dan teguran DBP. Tanyalah diri sendiri apa usaha anda dalam memartabatkan bahasa melayu selama ini ? Apa karya dan produk DBP yang anda sokong dan cuba bantu memperkembangkannya ? Yang penting, bukan sokongan yang datang sekali sekala atau bermusim, tetapi sokongan yang berterusan setiap hari, bulan dan tahun.

Sunday, November 25, 2007

More Men than Women take Teddy Bears to Bed

Just don't shine the black light on the hotel "Cuddillow".
clipped from news.sky.com
Comforting Lonely Adults
More men than women take teddy bears to bed when sleeping alone, it is claimed
According to a new study, some 20% of men admitted to cuddling a teddy, compared to 15% of women
Two-thirds want bedtime cuddle
Two-thirds want bedtime cuddle
Of the 2,000 people surveyed, 63% said they needed a bedtime cuddle to sleep
Eight percent of women admitted spraying their pillow or nightclothes with their partner's aftershave when away from home on their own.
But only 3% of men resorted to using their partner's perfume to offset loneliness.
Nearly three in five people felt lonely sleeping without their partner, while 16% found it difficult to get to sleep and 9% felt scared.
Angelina Jolie was the person men would most like to cuddle up with.
Women opted for Pirates Of The Caribbean star Johnny Depp.
The study was commissioned by hotel chain Travelodge which says it is now piloting a 'Cuddillow'.
This is a cuddling pillow which is two-and-a-half feet long and has two arms for guests to snuggle into.
 blog it

Friday, November 16, 2007

Kenyataan rasmi Istana Negara

Tuanku Mizan Kesal Dakwaan Baginda Sokong Perhimpunan Haram

KUALA LUMPUR, 16 Nov (Bernama) -- Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin melahirkan rasa kesal dengan dakwaan kononnya baginda dan Istana Negara memperkenankan dan menyokong satu perhimpunan haram di sini Sabtu lepas.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Datuk Wan Mohd Safiain Wan Hasan hari ini, Seri Paduka Baginda juga melahirkan rasa kesal dengan perhimpunan itu yang dianjurkan oleh satu kumpulan dikenali Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) yang disokong parti-parti pembangkang.

Dalam kenyataan itu, Tuanku Mizan menegaskan bahawa baginda dan Istana Negara tidak pernah pada bila-bila masa jua memperkenankan atau memberikan apa-apa sokongan secara langsung atau tidak langsung kepada mana-mana pihak yang menganjurkan atau terlibat dalam perhimpunan haram itu dan apa-apa jua kegiatan lain yang berkaitan yang menyalahi undang-undang negara.

Sabtu lepas, BERSIH yang disertai oleh badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan parti pembangkang mengumpulkan penyokong-penyokongnya di beberapa tempat di sekitar ibu kota termasuk Jalan Masjid Jamek, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Masjid Negara sebelum berarak ke Istana Negara bagi menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Isnin lepas, Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaffar, berkata dalam satu kenyataan bahawa BERSIH mengambil keputusan menyerahkan memorandum itu kepada Yang di-Pertuan Agong setelah Tuanku sendiri memberikan perkenan Baginda, dan kehadiran BERSIH ke Istana Negara pada hari Sabtu itu, adalah bagi menjunjung perkenan Tuanku untuk menyerahkan memorandum itu kepada wakil Baginda.



Molek sangat lah istana negara keluarkan kenyataan rasmi. Pembangkang pun dah cuba ambil kesempatan mengeksploitasi pihak istana seolah-olah istana merestui tindakan mereka. Meluat juga aku. Walaupun aku tidak pernah puas hati dengan ketelusan SPR, tapi sikap pembangkang pun bukan aku setuju sangat. Semuanya atas kepentingan politik masing-masing. Pembangkang dan Kerajaan = 2 x 5.

Wednesday, November 14, 2007

Group Malaysia Gemilang di scribd.com

Anda dijemput menyertai group ini dan turut menyumbang dokumen yang bermanfaat untuk arkib dan bacaan semua.

Malaysia Gemilang

http://www.scribd.com/groups/documents/2162-malaysia-gemilang

Monday, November 12, 2007

Memorandum BERSIH

Dokumen begini tak boleh ditemui dalam media perdana tempatan. Jadi aku pun turut mahu menyumbang disamping menambah arkib dokumen berkaitan kepentingan negara.

Thursday, September 27, 2007

NGO Melayu

"Mengapa sekarang, tiada NGOs yang berani bersuara mengenai kepentingan Melayu?". "Isunya mengapa NGO Melayu lesu?". Begitulah antara persoalan yang ditimbulkan di sebuah laman blog.

Perkara ini sudah dibangkitkan oleh YBM Tengku Razaleigh Hamzah ketika berucap dalam seminar Legasi Tun Razak baru-baru ini. Kebetulan aku sudah membaca transkrip ucapan beliau.

Berikut aku petik sebahagian ucapan beliau.

Kaum Cina nampaknya tidak berpecah. Walaupun mereka mempunyai tiga atau lebih parti politik, mereka bersatu apabila menghadapi kepentingan bersama bangsa mereka, misalnya kepentingan budaya, kepentingan bahasa, pendidikan, ekonomi dan kepentingan politik mereka. Apa-apa desakan atau tuntutan yang tidak dapat disuarakan secara terus terang oleh parti Cina dalam Barisan Nasional, tuntutan itu akan dilancarkan oleh parti Cina yang lain, misalnya Parti DAP, atau oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Cina, iaitu Dong Ziao Jong yang cukup besar dan berpengaruh, disegani atau ditakuti oleh parti MCA, Gerakan dan DAP. Tidak ada parti politik Cina yang berani menggertak atau mencegah NGO Cina daripada bersuara menentang atau mengkritik kerajaan atau menuntut itu dan ini daripada kerajaan. Sebaliknya, UMNO atau kerajaan
sering mencurigai atau tidak menyokong gerakan NGO Melayu atau golongan pemikir dan aktivis Melayu yang dianggap agak kritis terhadap kerajaan atau yang menegur kerajaan atau cuba bersuara untuk membela kepentingan bangsa Melayu. Sebagai contoh, saya mendapat maklumat (dan banyak orang sudah mengetahuinya) bahawa apabila kumpulan NGO budaya, bahasa dan sastera Melayu di bawah pakatan GAPENA (Gabungan Persekutuan Persatuan Penulis Nasional ) cuba menganjurkan Kongres Bahasa, Persuratan dan Kebudayaan Melayu ke-VII baru-baru ini, dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka
(DBP), mereka telah menghadapi pelbagai rintangan dan masalah. Tidak ada menteri yang sanggup merasmikan Kongres yang saya anggap merupakan agenda Melayu yang cukup penting. Kita seolah-olah sudah mulai takut untuk bercakap tentang kepentingan dan hak Melayu, takut untuk mempertahankan kedudukan bahasa Melayu yang merupakan bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan negara, takut untuk menegur kelemahan pemimpin.

Monday, September 24, 2007

Nurin Jazlin Jazimin

Akhbar tempatan masih menyiarkan kes pembunuhan kejam adik Nurin Jazlin. Yang tak sedapnya, bila menteri bercakap kemungkinan nak saman ibu bapa Nurin. Menteri yang sekular sorang ni memang hatchet. Itu kata Tun Mahathir suatu masa yang lepas.

Aku sendiri tak dapat menahan air mata ketika membaca laporan akhbar selepas disahkan mayat kanak-kanak yang ditemui dalam sebuah beg di PJ adalah jenazah adik Nurin. Keadaan mayatnya sungguh menyedihkan sekali. Betapa dalam negara kita yang aman makmur ini, ada manusia yang begitu kejam dan buas terhadap insan lemah dan benar-benar tak berdosa.

Allah maha adil. Orang yang zalim itu pasti akan terima pembalasannya nanti. Semoga kita semua ambil pengajaran daripada apa yang sudah berlaku dan mengambil sikap lebih berhati-hati.

Thursday, September 13, 2007

Wednesday, September 12, 2007

Rusuhan di Terengganu, macam gelabah je.. Siapa yang gelabah ?

Kenapa tiba-tiba kecoh di Terengganu ? Macam mana boleh berlaku rusuhan ? Siapa yang cuba mengaut untung ? Siapa sebenarnya yang untung ? Siapa pula yang rugi ?

Siapa yang bakar bendera ? Aku hanya dapat lihat gambar yang disiarkan oleh Berita Harian. Memang gambar tu nampak pelik. Tapi aku yakin 100%, pemuda yang bakar bendera tu tak akan dapat ditangkap oleh polis. Paling bagus polis boleh buat ialah menangkap seekor kambing hitam untuk dikendurikan.

Aku dah tak layak untuk buat ulasan tentang iklim politik di Terengganu. Dulu aku yakin benar, PAS tak akan menang di Terengganu dalam pilihanraya 1999. Kalau menang pun tak sampai 2/3. Kemudian, dalam tahun 2004, aku begitu yakin, PAS akan terus memerintah negeri Darul Iman itu dan gelombang biru hanya gempak sahaja.

Tapi sebagai seorang anak Terengganu, perkembangan politik negeri tanah tumpah darah aku tu tetap menarik minat aku. Kali ini, aku nampak, kerajaan BN Terengganu agak utuh. Sebabnya semasa PAS memerintah dulu, memang nampak suasana agak muram, tak cukup bajet. Peruntukan untuk belia dan sukan pun terlihat kekurangannya. Rumput tepi jalan tumbuh meliar, panjang tak terurus. Bendera koyak berkibaran di sana-sini mencacatkan pandangan. Belum lagi cakap-cakap belakang pasal wakil rakyat PAS yang bersikap saling tak tumpah macam pengerusi JKKK Umno. Urus negeri macam urus kampung darat. Sekali lagi, aku yakin, BN akan terus memerintah Negeri Terengganu dalam pilihanraya yang terhampir ini.

Kalau begitu kenapa perlu kecoh-kecoh ? Macam risau sangat je. Macam ada yang tak lena tidur je. Apa hal ? Bukankah BN sudah membangunkan Terengganu dengan begitu pesat hingga di luar jangkaan, tak pernah terlihat dek rakyat Terengganu.

Jadi kenapa perlu sekat rakyat yang mahukan maklumat alternatif ? Biarlah dia orang bandingkan sendiri maklumat pro BN dengan maklumat pro pembangkang. Yang benar pasti akan terserlah juga. Rakyat dah tahu bagaimana bijaknya pemimpin kedua-dua parti menguruskan negeri dan masalah rakyat. Atau ada maklumat tertentu yang cuba didedahkan atau disembunyikan ?

Monday, September 03, 2007

Mentaliti subsidi


Aku setuju benar orang melayu perlu merdekakan diri daripada budaya subsidi. Tetapi dalam masa yang sama orang melayu juga perlu teguhkan ikatan ukhuwah, perkuatkan kesatuan. Kaum lain walaupun tak dapat subsidi, tapi mereka bersatu hati dalam memastikan kejayaan kaum mereka. Badan-badan NGO, parti politik, persatuan-persatuan terutamanya persatuan Cina banyak memainkan peranan membantu menjayakan usahawan dan pendidikan kaum mereka.

Ini pula aku nak tunjukkan subsidi yang sebenarnya diterima oleh semua kaum di Malaysia.

Thursday, August 30, 2007

Erti kemerdekaan

Kemerdekaan tentu menjadi lebih bermakna jika kita tidak terikat dengan sebarang perjajian dengan penjajah. Ikatan perjanjian seolah-olah menunjukkan kita belum merdeka sepenuhnya daripada penjajah. Namun sebagai penganut Islam, janji tidak boleh dimungkiri walaupun dengan bukan Islam.

Monday, August 13, 2007

Di mana jati diri jika bahasa Melayu tidak dipedulikan ?

Begitu bersemangat anak-anak melayu malaysia berforum membantah, mengkritik dan tidak kurang juga memaki hamun penghina lagu negaraku, Namewee. Malang sekali, bahasa yang digunakan tidak menggambarkan cintanya pada negara, cinta kepada bahasa kebangsaan serta budaya Islam mahupun budaya kebangsaan Malaysia.

Kenapakah sukar sangat untuk kita menggunakan bahasa Melayu, bahasa kebangsaan dan mungkin juga bahasa ibunda kebanyakan daripada kita dengan betul ? Sudahlah bahasa itu dirojakkan, bahkan dirosakkan pula. Itu mejadi itew, soalan menjadi soklan, engkau/kamu menjadi ko, cerita menjadi citer, kerja menjadi keje, suka mejadi suker dan berbagai lagi. Tiada rasa kesal atau peka langsung dengan bahasa yang dirosakkan.

Aku bukanlah bijak sangat dalam subjek Bahasa Melayu/Malaysia tetapi berusahalah dengan lebih gigih untuk menggunakan bahasa Melayu di internet dengan betul. Cintailah bahasa kita. Apa erti 50 tahun kemerdekaan jika jati diri kita tidak menyerlahkan sikap tanggungjawab kepada negara ? Sudahlah kaum Cina tidak ramai yang mahu memartabatkan bahasa melayu, kaum melayu sendiri pun tidak endahkannya. Tidak hairanlah kaum melayu selalu menjadi mangsa ejekan dan sindiran.

Negaraku

Ketika negara sedang menghitung hari untuk menyambut Hari Kebangsaan (Ulang tahun kemerdekaan ke 50), muncul seorang anak Malaysia (dari kaum Cina) yang dengan "kreatifnya" mendeklamasikan lagu Negaraku yang ditokok tambah dengan lirik "puitis" sendiri yang akhirnya mendapat kritikan dan kecaman pemimpin dan rakyat. Lebih teruk lagi, liriknya juga menghina agama Islam, agama rasmi negara.

Anehnya, ada juga Melayu yang tampil cuba memberikan sedikit pembelaan kepada pesalah tersebut dengan alasan yang (pada pendapat saya) lemah. Jika anda benci sekalipun dengan kelemahan pemerintahan dan pentadbiran negara hari ini (seperti juga saya), tidak sepatutnya agama Islam dihina dan lagu kebangsaan negara dipergunakan untuk meluahkan rasa kecewa anda.

Berikut saya petik beberapa petikan ucapan seorang bekas menteri yang namanya tidak perlu disebut (kerana mungkin ada yang menyukai atau membenci dia atau sejarah latarbelakangnya). Apa yang penting ialah isi kandungan ucapannya yang perlu difikir dan ditelaah supaya kita dapat memahami kenapa kita perlu bersikap "jangan terlalu mudah bertolak ansur dalam hal-hal yang berkait dengan agama dan negara".

Orang lain tidak berhenti-henti membincangkan ‘agenda’ mereka, sama ada secara terbuka mahupun secara diam-diam, tetapi perjuangan mereka ialah untuk menuntut kelebihan, menuntut hak itu dan ini sebagai tambahan kepada apa-apa yang sudah ada dan sudah mereka peroleh – tidak kurang diperolehnya daripada orang Melayu juga – sedangkan orang Melayu lebih sibuk cuba mempertahankan apa-apa yang masih ada pada mereka atau cuba menuntut kembali apa-apa yang sudah terlepas daripada mereka atau yang sudah jatuh ke tangan orang lain.

Sejak mutakhir ini, orang bukan Melayu makin lantang dan berani pula mempersoalkan agama Islam, hak atau kedudukan Melayu dalam sektor perkhidmatan awam, soal ‘kontrak sosial’ dalam Perlembagaan, soal mengapa tidak ada orang bukan Melayu menjadi panglima tentera sekurang-kurangnya berpangkat mejar jeneral. Ini menunjukkan bahawa orang Melayu makin lemah sehingga menyebabkan orang lain berasa mereka berhak mempersoalkan kedudukan Melayu di negara ini. Seolah-olah, di mata dunia, yang salah, yang jahat, ialah bangsa Melayu dan yang ‘tertindas’ ialah kaum lain!

Kita jangan terlalu menyalahkan bangsa Melayu atas segala masalah yang mereka hadapi itu, misalnya dengan menuduh mereka malas, budaya mereka tidak maju,
mereka mempunyai perangai PHD (pengkhianat, hasad dan dengki) – ini semua fitnah! – seolah-olah dalam kalangan bangsa lain tidak ada yang malas, budaya
mereka budaya maju, dan mereka tidak berperangai PHD. Kita mesti lebih rasional, lebih bijak, dalam menangani masalah orang Melayu. Kita mesti bertanya: apakah kepimpinan Melayu tidak ikut bersalah? Apakah dasar dan sistem yang ada salah, atau baik tetapi banyak kesilapan, kesalahan dan penyelewengan di peringkat pelaksanaannya?

Orang Melayu sanggup atau bersetuju (dengan kehendak atau nasihat British) untuk menerima kaum-kaum lain berkongsi bersama-sama orang Melayu memerintah negara selepas Merdeka padahal sepanjang sejarah Tanah Air Melayu ini kaum bukan Melayu tidak pernah menjadi pemerintah Negeri-Negeri Melayu, walaupun dalam zaman pemerintahan British.

Para pemimpin Melayu terlalu bertolak ansur dan tidak berhenti-henti bertolak-ansur dengan kehendak orang lain. Ada orang yang berkata bahawa kita bangsa Melayu lebih mudah bertolak ansur dengan kaum lain tetapi payah hendak bertolak ansur dengan bangsa sendiri.

Sejak pilihan raya tahun 1955, ada tidak calon Melayu (dari UMNO) yang menang dalam kawasan yang majoriti pengundinya bukan Melayu. Dalam pilihan raya yang lepas, 18 calon bukan Melayu (dari Parti Barisan Nasional) bertanding di kawasan
parlimen yang majoriti pengundinya ialah orang Melayu. Semuanya menang dan semua calon Melayu-Islam dari parti ‘pembangkang’ kalah. ‘Baik hati’ politik (atau ‘ketidakbijaksanaan politik’) Melayu ini agaknya elok diberitahukan atau diperingatkan kepada orang bukan Melayu supaya mereka akan sedar dan insaf betapa beruntungnya mereka ‘diperintah’ oleh kerajaan yang masih dikuasai oleh
orang Melayu.

Wednesday, August 08, 2007

Bulan kemerdekaan

Bulan Ogos adalah bulan kemerdekaan. Akhir-akhir ini, aku banyak mencari dan membaca artikel-artikel sejarah tanah air yang ku cintai ini. Sama ada yang dari kaca mata UMNO mahu pun sebaliknya. Sayang sekali aku tak berkesempatan ke perpustakaan untuk menimba maklumat yang lebih banyak tentang sejarah negara.

Aku hanya sempat belajar sejarah sehingga ke tingkatan tiga sahaja. Pada masa itu, aku belajar sejarah dengan rasa bercampur-campur. Hakikatnya aku meminati sejarah tetapi pengaruh kawan-kawan yang memandang rendah kepada pentingnya subjek sejarah menjadikan aku turut terikut-ikut dengan sikap mereka.

Sejarah sebenarnya menjadikan kita bijak. Sejarah sangat penting dalam memupuk perasaan cintakan negara (dalam kontek sejarah negara). Mempelajari sejarah membolehkan kita mengenali siapa diri kita sebenarnya. Kalau anda tahu betapa susahnya kehidupan ibu bapa anda, bagaimanakah anda tergamak untuk hidup berpoya-poya, hidup sekadar untuk hiburan, untuk memuaskan hawa nafsu sahaja ? Jika anda tahu sejarah, anda akan lebih bijak berhujjah. Kalau anda jahil sejarah, pendapat anda mungkin akan terbabas dan mudah dipatahkan oleh orang lain.

Jika anda berjuang untuk sesebuah organisasi sekalipun, adalah amat penting untuk anda mengenali sejarah penubuhan dan perjuangan organisasi anda itu. Jika anda mahu bercakap tentang erti kemerdekaan, fahamilah dulu sejarah negara dan sejarah keluarga anda.

Tuesday, August 07, 2007

Kemerdekaan dan jati diri bangsa Melayu

كمرديكأن (ارتي مرديك) بوكن سهاج كممڤوان ممبيبسكن ديري درڤد بلڠڬو ڤنجاجاهن، تتاڤي كاوڤايان مڠيسي معنى كمرديكأن دالم ڤروسيس ڤمباڠونن دان كماجوان

كمرديكأن بڠسا ملايو برمولا درڤد مڠوڠڬولي جاتي ديري بڠسا ملايو سنديري بركاءيتن حال اڬام اسلام، بهاس ملايو، تراديسي دان بوديا د سمڤيڠ تيدق منولق فكتور ماجو يڠ برمنفعة

كمرديكأن باڬي اورڠ ملايو اياله كاوڤايان ممڤركاس ديري دڠن علمو، كماهيرن دان كڤاكرن، جاتي ديري

ممبيبسكن بڠسا ملايو درڤد بلڠڬو ڤنجاجاهن ڤميكيرن دان جيوا ڤرلو دلاكوكن دڠن چارا ممڤركاس ديري مريك دڠن ايديا كتامادونن درڤد سومبر القرءان دان سنه.

جاوي توليسن واريثن ايبوندا كو

? كالاو تاء دچوبا، مان ناق تاهو بوليه اتاو تيدق

Wednesday, July 25, 2007

Kesian murid, kesian guru

Dalam sehari dua ini, banyak pula kes guru menghukum murid-murid dibesar-besarkan. Bermula dengan beberapa pelajar MRSM yang disingkirkan kerana masalah disiplin, hingga kepada guru merotan, menampar dan merendam pelajar dalam kolam didedahkan oleh pihak akhbar.

Kalau zaman saya dulu, anak-anak tidak berani melaporkan hukuman yang diterima daripada guru kepada ibu bapa. Silap haribulan, hukuman akan ditambah lagi di rumah atau setidak-tidaknya, "Padan dengan muka engkau. Orang hantar pergi sekolah suruh belajar. Bukan main-main."

Arwah ayah saya bukan jenis garang. Dia juga seorang guru. Pelajarnya amat menyukai ayah saya kerana pendekatan lembutnya. Tetapi sesekali bila dia marah, memang anak-anaknya kecut perut.

Dalam sesebuah sekolah, tak bolehlah kalau semua guru guna cara lemah-lembut. Mesti ada yang tegas dan garang. Saya pun biasa dihukum, dipukul dan dirotan (di tangan) dengan guru semasa kecil. Terus terang saya katakan, saya tidak suka dengan guru yang garang. Mata pelajaran yang diajar oleh guru yang garang, biasanya saya agak ketinggalan. Bila sudah ketinggalan, nak pulih semula agak sukar walaupun diajar oleh guru yang kita suka.

Bagi saya, guru wajar diberi kuasa untuk menghukum pelajar yang degil, nakal dan malas dengan sedikit keras. Pelajar-pelajar tidak boleh diberi muka sangat. Nanti jadi samseng, mua dan berlagak. Merendam pelajar dalam kolam mungkin sangat jijik bagi orang kota tetapi adalah biasa bagi orang kampung. Malah kolam sebegitu mungkin menjadi idaman pelajar kampung untuk terjun bermandi-manda di dalamnya, tidak kira lelaki mahupun perempuan. (Saya pun orang kampung lah.)

Kalau anak saya dihukum guru, saya akan pujuk anak saya dan beri nasihat secara lemah lembut tetapi dengan nada yang tegas kepadanya. Saya tidak akan pergi bersemuka dengan guru untuk memprotes dan membela anak saya. Kecuali jika sampai mencederakan dengan teruk atau melibatkan maruah anak saya, mungkin lain reaksinya. Namun saya percaya guru tidak akan berbuat sebegitu teruk, walaupun mungkin ada kes-kes terpencil yang berlaku.

Dalam kes pelajar yang direndam, mungkin ada yang berkata, "Anak saya tak buat salah, kenapa dia turut dihukum atas kesalahan orang lain ?". Pendekatan saya, saya tetap tidak akan membela anak saya sebaliknya akan menasihati dia supaya bersabar, muhasabah diri dan mempelajari hikmah disebalik kejadian. Realiti hidup di dunia ini memang begitu. Kadang-kadang kita dihukum atas kelalaian atau kejahatan orang lain dan kita perlu terima dengan redha dan sabar. Balasan yang sebenar-benar adil ialah di akhirat, yang hukumannya lebih keras, dahsyat dan lebih lama. Yang teraniaya pula akan menerima ganjaran yang lebih kekal dan serba sempurna. Itulah kelebihan kita orang Islam yang percaya kepada Qadha dan Qadar Allah. Percaya kepada hari pembalasan, Percaya kepada syurga dan neraka.

Tuesday, July 24, 2007

Alat ganti tiruan

Timbalan Menteri Dalam Negeri mahu semak kontrak bekal alat ganti. Itu tajuk kecil dalam akhbar Berita Harian semalam. Elok sangat lah tu. Alat ganti tiruan ni sudah pernah saya dengar sebelum ini. Tapi setakat khabar-khabar angin saja. Malah alat ganti di kementerian lain pun wajar disiasat terutama Kementerian Pertahanan. Saya khuatir, alat ganti helikopter Nuri pun mungkin menggunakan alat ganti tiruan kerana helikopter tersebut sudah dipertingkatkan sebelum ini tetapi masih kerap bermasalah. Jadi wajarlah perkara ini tidak dipandang mudah. Saya pernah dengar bekalan payung terjun pun ada penipuan di mana sampel yang diberi adalah buatan luar negara tetapi bila dapat kontrak, bahan yang dibekalkan adalah buatan tempatan yang ditiru.

Wallahua'lam.


Johari mahu semak kontrak bekal alat ganti

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Mohd Johari Baharum mengarahkan semakan menyeluruh terhadap kontrak syarikat yang didakwa membekalkan alat ganti tiruan bagi kegunaan kenderaan polis, termasuk kereta peronda dengan nilai kerugian mencecah RM5 juta.

Sehubungan itu, beliau akan memanggil pegawai kementeriannya yang terbabit dalam pemberian kontrak berkenaan, hari ini bagi memberi penjelasan mengenai kemungkinan penyelewengan.

“Esok (hari ini) saya sendiri akan dapatkan maklumat lanjut mengenai perkara ini, termasuk mengarahkan pegawai saya memeriksa semula syarat perjanjian dalam kontrak itu.

“Kita boleh ambil tindakan undang-undang terhadap syarikat itu jika benar wujud penyelewengan (membekalkan alat ganti tiruan),” katanya ketika dihubungi Berita Harian, di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas laporan sebuah akhbar tempatan semalam mengenai wujudnya penipuan pembekalan alat ganti oleh syarikat yang diberi kontrak kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk kenderaan jenis Proton, termasuk kereta peronda.

Penipuan itu dikesan selepas Proton mengesahkan sekurang-kurangnya 70 daripada lebih 90 alat ganti yang dihantar ke ibu pejabatnya untuk pengesahan didapati tiruan.

---------------------------------------
©The New Straits Times Press (M) Berhad

Friday, July 20, 2007

62 masjid baru di Terengganu

Begitulah tajuk yang dipetik daripada sebuah akhbar harian tempatan. Membina masjid untuk keselesaan jemaah memanglah sangat terpuji. Tetapi apa yang lebih penting ialah usaha ke arah memakmurkan masjid itu perlu menjadi agenda utama selepas terbinanya masjid.

Mungkin kerajaan hari ini mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka sangat mengambil berat soal agama. Saya pernah terbaca satu artikel dalam Alhaqdaily.net yang mendakwa kerajaan negeri sebelum ini tidak membina masjid. Mentang-mentanglah kerajaan hari ini lebih mudah mendapat peruntukan wang daripada kerajaan pusat, sedang kerajaan sebelumnya dinafikan haknya walhal kedua-duanya adalah kerajaan pilihan rakyat.

Soalnya bagaimana pula usaha kearah memakmurkan masjid ? YB-YB hari ini berapa kerapkah ke masjid berjamaah bersama rakyat ? JKKK pun bagaimana. Bagaimana pula pengisian program untuk menarik masyarakat ke masjid ? Program menarik anak muda ke masjid ? Bukankah itu lebih utama. Masjid besar dan lawa dengan harga jutaan ringgit tetapi kosong dan sepi hanya akan menunjukkan perancangan yang bersifat duniawi iaitu untuk kepentingan dunia sahaja termasuk kepentingan politik.



PEMBINAAN masjid baru menggantikan masjid lama yang uzur dan tidak lagi sesuai digunakan sebagai tempat beribadat menjadi agenda utama kerajaan negeri Terengganu dalam usaha memajukan syiar Islam di negeri ini.

Usaha itu selaras dengan slogan “Islam Hadhari Terengganu Bestari” yang menjadi tonggak kepada pentadbiran kerajaan negeri untuk memajukan umat Islam dalam pelbagai bidang termasuk beribadat.

Tidak hairanlah jika pelancong yang berkunjung ke negeri ini, kagum melihat hampir seluruh pelosok negeri mempunyai masjid baru yang indah dan cantik selain mempunyai reka bentuk unik yang kebanyakannya bercirikan budaya Islam tulen.

Bagi mereka yang menggunakan laluan utama dengan berkereta memang tidak sukar untuk singgah menunaikan solat sambil berehat bersama keluarga kerana setiap kampung sepanjang jalan mempunyai masjid sendiri.

Dalam tempoh tiga tahun lalu bermula 2005 dan menjelang akhir tahun ini, 62 masjid baru disenaraikan untuk dibina bagi kemudahan umat Islam mengerjakan ibadat di tempat yang lebih selesa dan suasana nyaman.

Di Besut, empat masjid baru masing-masing di Kampung Gerai, Padang Bual, Kampung Baru dan Gong Kepas, mula beroperasi awal tahun ini.

Pembinaan masjid baru masing-masing berharga RM2 juta kini memberi keselesaan kepada umat Islam mengerjakan ibadat selain menjalankan aktiviti keagamaan.

Satu lagi projek pembinaan yang bakal menjadi mercu tanda pembangunan agama Islam di negeri ini ialah pembinaan Masjid Hadhari berharga RM18 juta di pinggir Sungai Besut.

Masjid termoden dengan seni bina Islam unggul Cordova dan Al Hambra mampu menampung sehingga 3,000 jemaah. Ia mempunyai pelbagai kemudahan termasuk perpustakaan, kedai runcit, pusat teknologi maklumat dan komunikasi, rumah musafir, bilik mesyuarat, warung teh tarik dan kelas tuisyen.

Kesungguhan kerajaan negeri membina lebih banyak masjid diharap dapat meningkatkan lagi pembabitan umat Islam dalam aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan selain menjadikan masjid sebagai tempat ibadat utama.

-------------------------------------------------------------------
© Hak cipta terpelihara 2007 The New Straits Times Press (M) Berhad

Helikopter dan bola sepak

Dua berita hangat yang memenuhi dada akhbar sepanjang minggu ini tak lain tak bukan ialah tentang helikopter Nuri TUDM yang jatuh pada Jumaat, 13 Julai lalu di hutan dekat Gneting Sempah dan pasukan bola sepak kebangsaaan yang menjadi belasahan di tempat sendiri. Berita itu menenggelamkan kisah pertemuan semula ibu dan anak-anak sebuah keluarga anak Johor yang terpisah sejak perang dunia kedua dan diburukkan lagi dengan perang Korea. Pertemuan berlangsung di Korea.

Semuanya menyayat hati aku. Helikopter Nuri yang dibeli dan digunakan sejak 1968 (tahun kelahiran aku) telah mengorbankan 6 nyawa perwira dan serikandi negara. Jumlah helikopter jenis itu yang sudah jatuh setakat ini sudah mencecah 18 buah dengan jumlah korbannya 98 orang. Kalau tak silap aku, helikopter tu daripada jenis Sikorsky S-61. Desakan politik dan kritikan orang ramai akhirnya mendorong kerajaan membuat keputusan untuk menukar helikopter tersebut kepada jenis baru yang dijangka mengambil masa antara 2 hingga 3 tahun. Kalau dulu, kritikan orang ramai tak begitu jelas dan menonjol, setakat bising dalam kedai kopi je lah. Demonstrasi dan bantahan terbuka boleh didiamkan dengan undang-undang, akta dan ugutan tak langsung (ugutan berlapik) dan rakyat mudah ditundukkan. Tetapi kini, dengan munculnya berbagai blog dan media internet, kerajaan terpaksa lebih peka dengan suara rakyat.

Pasukan bola sepak negara turuk menerima kritikan sehingga Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah meletakkan jawatan lebih awal daripada yang dijangka, disusuli pula oleh Setiausaha FAM, Ibrahim Saad. Kekalahan 5-1 dengan China, 5-0 dengan Uzbekistan dan 2-0 dengan Iran tidak dapat lagi diterima oleh rakyat. Dibelasah ditempat sendiri, prestasi pasukan negara memang jelas semakin menurun.

Bagi aku, memang itu aje pasukan terbaik yang kita ada pada hari ini. Ketika pasukan negara berada pada era kegemilangan pada tahun 70-an, nama pemain-pemain terus mendapat pujian sehingga kini. Anehnya ketika zaman kemerosotan kini, pengurusan dan jurulatih yang menjadi mangsa belasahan. Bukan aku tak salahkan pengurusan dan jurulatih, tapi biarlah adil. Pujian untuk pasukan 70-an harus juga diberikan kepada pengurusan dan jurulatih pada masa itu disamping pemain yang sememangnya hebat. Tak dinafikan, bukan FAM tak berusaha tapi bila hasilnya tak menjadi, berilah peluang kepada yang lain kera Tuanku dah diberi masa yang agak lama. Bagi aku, Presiden FAM juga patut digantikan dan jika beliau tak meletakkan jawatan, ada ke yang berani cabar untuk bertanding ?

Pertemuan ibu dan anak di Korea sungguh menyentuh hati aku. Tak dapat aku bayangkan bagaimana perasaan mereka semasa kecil bila kehilangan ibu. Aku berdoa semoga si ibu dapat pulang semula ke Malaysia dan akidahnya dapat diselamatkan. Ketika terpisah, si ibu hanya berusia belasan tahun (16 tahun kalau tak silap). Apalah yang dapat dipertahankan oleh ibu muda seawal usia begitu hinggakan bahasa melayu pun dia sudah lupa. Semoga Malaysia akan terus aman bahkan dunia seluruhnya kerana sudah jelas, peperangan memberikan kesan yang amat kejam kepada kita.

Friday, July 13, 2007

Generasi kini tidak minat berkahwin

Tajuk di atas dipetik daripada mStar Online.

--- Informasi Artikel ---
Artikel ini dicetakan dari http://mstar.com.my.
URL Artikel: http://mstar.com.my/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_b39acd93-c0a85062-e6246600-fd3574ce
---------------------------


Sebagai seorang Islam, isi rencana tersebut agak membimbangkan. Namun perlu diakui, golongan muslimat yang mempunyai latar belakang agama yang agak baik pun tidak terkecuali, malah ramai juga yang terlibat. Persoalannya kenapa mereka seakan-akan menolak untuk berkahwin. Saya gunakan perkataan seolah-olah kerana saya percaya mereka sebenarnya bukanlah menolak sepenuhnya. Menolak bukan juga bermaksud enggan tetapi mungkin ragu-ragu atau was-was atau teragak-agak.

Saya sendiri mempunyai ramai kenalan (terutamanya wanita) yang belum berkahwin sedang umurnya sudah melebihi 30an malah ada yang hampir mencecah 40an. Saya percaya, seandainya mereka dilamar ketika usia masih muda, tentu mereka lebih bersedia untuk menerima lamaran. Bila usia semakin meningkat, perasaan ragu-ragu semakin meningkat. Mereka semakin hilang keyakinan diri untuk membentuk sebuah keluarga yang sihat dan bahagia.

Saya amat bersetuju bahawa perkahwinan adalah satu perkongsian hidup. Memanglah setiap pasangan mahu berkongsi kehidupan yang indah-indah, yang baik-baik, yang seronok dan hidup bahagia hingga akhir hayat. Namun hakikatnya tidak semudah penamat cerita dongeng (and they live happily ever after). Berkongsi hidup juga bermakna perlu berkongsi kesusahan, sakit pening, salah faham, campur tangan keluarga dan pihak luar, masalah kewangan, masalah anak-anak dan sebagainya. Ini yang menakutkan. Ada yang memberi alasan mereka ada penyakit ketika menolak. Kalau setakat sakit sehari dua, mungkin pasangannya boleh sabar tapi kalau asyik sakit saja, boleh sabar ke ? Masa tengah bercinta, memang semuanya sanggup.

Paling penting ialah pasangan tersebut perlu ada keyakinan diri. Islam tidak akan menggalakkan kita berbuat sesuatu untuk menyusahkan kita. Hikmahnya pasti meliputi kesan jangka panjang, untuk dunia dan akhirat, untuk agama dan diri sendiri, untuk hubungan dengan Allah dan hubungan dengan manusia.

Perlu dibayangkan, betapa sunyinya hidup tanpa teman sekiranya umur kita panjang mencecah 80 tahun. Bagi saya, ikatan perkahwinan telah memberikan kepada saya teman yang sangat bernilai kepada saya. Tidak dapat saya bayangkan bagaimana sunyinya saya jika tiada teman yang setia, sabar dan sentiasa mencuba untuk memahami. Ujian berumahtangga pasti sentiasa menimpa tetapi ia membawa bersama banyak pengalaman yang sangat bermakna.

Thursday, July 12, 2007

Tidak menjaga aurat dinisbahkan sebagai Modern Muslim, Open minded

Golongan sekular sememangnya sentiasa tidak bersetuju dengan cara hidup Islam. Mereka tidak bersetuju bahawa Islam itu adalah satu cara hidup. Islam mengajar kita bagaimana untuk menjadi insan yang sempurna. Sempurna dunia dan akhirat.

Menjaga aurat adalah sebahagian daripada cara hidup Islam. Ia bukanlah suatu yang sukar tetapi menjadi sukar apabila tiada rasa TAQWA kepada Allah. Ini kerana kita hanya mahu menjadi sempurna di dunia dan mengabaikan kesempurnaan di akhirat.

Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir? Al-An'am:32

Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya), dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun An-Nisa:77

Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal Al-A'la:17


Lalu orang yang berani membuka aurat dianggap Modern Muslim, open minded. Pendapat ini turut dipersetujui oleh seorang menteri kabinet Malaysia, sebuah negara Islam yang mempelopori pendekatan Islam Hadhari. Prinsip pertama Islam Hadhari ialah Keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Al-qur’an dan sunnah Rasulullah S.A.W sebagai teras pegangan dan rujukannya. (rujuk sumber Jakim di http://www.pmo.gov.my/website/webdb.nsf/vIslamHadhari/C499CE0B87DB19D8482570770015E73E

Berita dibawah adalah dipetik daripada Reuters India.

INTERVIEW - Malaysia says Muslim sportswomen need not cover up
Wed Jul 11, 2007 12:40 PM IST

By Mark Bendeich

PUTRAJAYA, Malaysia (Reuters) - Malaysia's sports minister, a Muslim woman with a martial-arts black-belt, likes to lead by example: she does not wear a headscarf and insists that Muslim sportswomen do not have to cover up either.

Azalina Othman Said, 43, believes women offer the best chance of glory for a modern Muslim nation hungry for sporting success -- but in trying to encourage more girls to take up sports, she is quietly holding the line against conservative Islam.

Wearing a tracksuit-top and pants, Azalina told Reuters in an interview in her office on Tuesday that Muslim sportswomen were free here to dress just like their non-Muslim rivals, whether in the pool, on the diving board or in the gymnastics arena.

"It's never become an issue in Malaysia," she said, declaring that women of all ages should, and do, feel free in this country to "wear shorts and jump around".

"I mean we have Muslim gymnasts wearing tights and it's never crossed anyone's mind about how athletes are dressed. I am quite thankful that the people of Malaysia are still open-minded."

But in reality not all Malaysians are so open minded.

In February, the Islamist government of the northeast state of Kelantan barred men from watching or officiating at a women's national sports competition -- and even in the absence of men, many athletes chose to compete wearing headscarves.

Malaysia prides itself on being a moderate Muslim country and its national government presents itself as a bulwark against Islamic extremists, but Malaysian society is widely seen to be bending to the global forces of conservative Islam.

In a country where 20 years ago women tended not to wear headscarves, religious police now prowl nightclubs and have detained women for immodest dress. This month, they hauled a singer away from a club for exposing too much of her back.

Religious authorities have so far stayed outside the sporting arena, and Azalina remains confident that it will stay that way.

But she warns that this cannot be guaranteed if there is a change to Malaysia's formula of multi-racial coalition government, where the Muslim majority share power with non-Muslim parties representing ethnic Chinese and ethnic Indians.

"The day they change the government, I doubt it," she said, shaking her head.

MALAYSIA'S QUEST FOR GLORY

Muslims make up about 60 percent of the population, but Muslim women are a minority among the nation's top athletes, finishing well behind Malaysia's minority-ethnic Chinese athletes in the traditional Olympic sports.

At the Asian Games in Doha last year, women won five of Malaysia's eight gold medals but only one of these was claimed by a Muslim, in the team event for 10-pin bowling.

Azalina, who is a member of Sisters in Islam, a group that lobbies for Muslim women's rights, does not believe religious conservatism is behind the shortfall of Muslim women in sport.

Instead, she said, poverty among Muslims, and social apathy about sport in general, were largely to blame. Almost all Muslims in Malaysia are ethnic Malays, many of whom live scattered in poor, rural villages with few or no sporting facilities.

"Poverty is an issue," Azalina said. "I believe there's no issue of gender. It's not an issue of religion."

Malaysia has never won an Olympic gold medal and has not made the podium at an Olympic Games since Atlanta in 1996. After the Athens games in 2004, the government sprang into action and formed a cabinet committee to revive its elite sports.

The government pumped extra money into football, hockey, badminton, squash, ten-pin bowling, gymnastics, aquatics and athletics. It is also developing an elite sports centre in Britain, putting its athletes closer to top coaches and competitions.

But Azalina says the real challenge will be to get all Malaysians, not just Muslims, out of their living rooms and onto the playing fields, where she spent a lot of her own youth -- a task she says could take 10 to 20 years to achieve.

"It's not just about winning medals," she said.

Tuesday, June 19, 2007

Krisis Hamas-Fatah

Krisis Hamas-Fatah kembali tegang. Dua kumpulan pejuang Palestine ini nampaknya sukar untuk bekerjasama walaupun selepas sama-sama bersepakat dalam rundingan Makkah pada Februari 2007.



Sedar atau tidak, perancangan Zionis dan Amerika lah sebenarnya yang telah berjaya. Mereka gunakan pendekatan yang sama seperti di Iraq dimana kumpulan sesama Muslim berbunuhan, sekaligus menjadikan mereka sibuk dan kurang memberi tentangan kepada Amerika. Mereka memasukkan jarum untuk melaga-lagakan Hamas dan Fatah untuk menunjukkan kepada dunia bahawa orang Palestine tidak boleh bersatu dan sekaligus tidak boleh memerintah sebuah negara. Sifat orang Palestine sememangnya suka kepada peperangan. Mereka tiada kewibawaan dan kredibiliti.



Perancangan ini juga menjadikan orang Palestine sibuk sementara rejim Zionis boleh mengumpulkan kekuatan dan perancangan untuk berhadapan dengan Palestine. Mewujudkan jawatan Presiden dan Perdana Menteri Palestine juga adalah rancangan Amerika untuk melaga-lagakan kumpulan pejuang Palestine. Dahulu, ketika Yasser Arafat menjadi presiden, Amerika menyokong Perdana Menteri Palestine dan menyisihkan Presiden. Kini mereka menyisihkan pula Perdana Menteri dan memberi sokongan kepada Presiden Palestine.





Keadaan di Iraq juga serupa dimana mereka melaga-lagakan puak Sunni dan Syiah sekaligus mengurangkan tentangan terhadap mereka. Pertempuran Sunni-Syiah di Iraq sebenarnya ditokok-tambah oleh tentera penjajah. Bayangkan kalau puak Islam ini bersatu, bagaimanakah tentangan yang akan dihadapi oleh tentera penjajah di Iraq ? Ketika ini pun, mereka sudah menghadapi kesulitan; apatah lagi jika kumpulan Islam bersatu ?



Seperkara lagi, Amerika memang tidak suka perdamaian Hamas-Fatah dipelopori oleh Arab Saudi atau mana-mana negara Islam. Ia akan mengangkat kewibawaan Arab Saudi dan menunjukkan campurtangan Amerika tidak diperlukan untuk mewujudkan perdamaian. Sedangkan Amerika mahu dunia mengiktiraf Amerika sebagai polis dan hakim dunia.



Nampaknya hanya sebuah kerajaan Palestine yang mendapat pengiktirafan Israel dan Amerika sahaja yang akan mendapat pengiktirafan dunia dan sekaligus pasti akan disokong juga oleh dunia Islam kelak. Ikut telunjuk Israel jugalah kita sudahnya.











Powered by ScribeFire.

Tuesday, June 12, 2007

Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia

Mungkin agak terlewat sedikit untuk aku menyampuk isu ini. Tapi rasanya aku tak mahu ketinggalan meluahkan pendapat. Kalau tak menulis, otak tak berfikir panjang untuk perkara serius begini.



Semua sudah tahu, bahasa rasmi di Malaysia kini disebut Bahasa Malaysia dan bukan lagi Bahasa Melayu. Nampaknya ada unsur-unsur lebai malang dalam usaha kita memartabatkan bahasa kebangsaan, usaha memperkasakannya diperingkat kebangsaan dan global, usaha menjadikannya bahasa ilmu, usaha menjadikannya terus bersaing dengan bahasa-bahasa lain.



Rasanya, untuk peringkat nasional, terma Bahasa Malaysia agak sesuai tetapi untuk peringkat dunia, Bahasa Melayulah yang lebih sesuai. Bahasa Malaysia tentu merujuk kepada bahasa yang digunakan di Malaysia sahaja sedangkan Bahasa Melayu lebih luas penggunaannya, bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di Indonesia, Singapura, Brunei dan Selatan Thai.



Kita terikut-ikut dengan Indonesia dengan Bahasa Indonesianya sedangkan Indonesia berjaya memperkasakan bahasanya sekurang-kurangnya untuk dalam negaranya sendiri tetapi kita jauh ketinggalan. Kalau dilihat di internetpun, banyak aplikasi dan laman web yang menyediakan opsyen bahasa termasuklah Bahasa Indonesia dan Bahasa Melayu. Kalau ditambah pula dengan bahasa Malaysia, apa bezanya dengan Bahasa Melayu? Bukankah Bahasa Malaysia itu adalah Bahasa Melayu tetapi Bahasa Melayu bukan bererti Bahasa Malaysia kerana ia milik semua orang melayu diseluruh dunia. Bahasa Indonesia memang nampaknya semakin banyak berbeza dengan Bahasa Melayu.



Bahasa adalah budaya bangsa. Kita nampaknya masih tercari-cari dengan budaya kita sendiri. Isu bahasa adalah isu asas dalam sesebuah negara tetapi asas kita nampaknya masih terumbang-ambing. Itulah akibatnya kalau terlalu banyak berpolitik. Semua benda nak dipolitikkan. Untuk kepentingan politik. Bukan lagi untuk kepentingan negara dan bangsa.







Powered by ScribeFire.

Tuesday, January 16, 2007

Banjir gelombang ke 2

Sekali lagi banjir besar melanda selatan Malaysia iaitu di Johor. Kali ini kesannya kelihatan lebih besar. Lebih 110,000 orang dipindahkan. Warga Johor khasnya dan rakyat Malaysia amnya perlulah bermuhasabah dengan apa yang berlaku kepada mereka. Kerugian dilaporkan berjuta-juta ringgit. Peralatan pejabat, sekolah, perabot rumah, rumah rosak, jambatan dan jalan rosak teruk. Semunya pasti akan melibatkan perbelanjaan yang tinggi. Bagaimana pula dengan nasib golongan pengusaha pertanian ? Tentu banyak ternakan atau tanaman musnah. Premis-premis perniagaan juga kerugian besar. Begitulah kuasa Allah.

Terbaca di dalam akhbar Mingguan Malaysia tulisan Dr. Amran Kasimin : Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Kalaulah tidak kerana tiga
perkara, manusia tidak akan menundukkan kepalanya, iaitu kefakiran, sakit dan maut.

Maka apa yang telah menimpa negara hari ini ibarat Allah telah menarik balik kekayaan harta benda yang dipinjamkan kepada kita hanya dengan curahan air hujan sahaja. Bertahun-tahun lamanya kekayaan itu disahakan, rosak dan musnah dalam beberapa jam dan hari sahaja. Lalu kita kembali hampir dengan kefakiran. Masihkan kita hendak mendabik dada bahawa kekayaan yang kita miliki hari ini adalah hasil kebijaksanaan kita menurus walaupun kita mengabaikan syariat Allah ?