Wednesday, September 29, 2010

Penapisan media

Pengasas bersama ensiklopedia online - Wikipedia yang dalam lawatan ke Malaysia berkata negara ini mesti menyingkirkan penapisan yang membantutkan pertumbuhan ekonomi, lapor AFP.

Penapisan media tetap diperlukan di negara ini. Ia untuk menjamin keharmonian kaum, agama serta menjaga akhlak. Kita tentu tidak mahu melihat ada agama dihina, ada kaum tertentu diejek dan kita juga tidak mahu melihat akhlak masyarakat Malaysia runtuh kerana kebebasan media. Begitu juga rahsia kerajaan yang berkait dengan isu keselamatan negara.

Dalam Islam, mencegah kemungkaran itu wajib disamping mangajak kepada kebaikan. Kedua-duanya serangkai dan perlu sentiasa secara bersama. Kita tidak perlu ikut telunjuk barat dalam hal menjaga kepentingan negara dan rakyat kita.

Bagaimanapun, ada juga bentuk penapisan hanya untuk menegakkan benang yang basah. Pendapat yang betul dan bernas kadang2 dipadamkan hanya kerana ia bukan daripada idea parti pemerintah atau pro parti pemerintah. Kalau kita baca akhbar tempatan misalnya, kita boleh muak dan nak termuntah membaca pandangan yang hanya berpihak kepada sebelah pihak sahaja. Tak ada pro dan kontra langsung. Tiada perdebatan yang sihat di situ. Seolah2 itulah budaya masyarakat yang kita mahukan. Demokrasi terpimpin. Angguk2, ikut telunjuk.

Penapisan yang keterlaluan sebeginilah yang kita tidak mahu.

No comments: