Thursday, November 25, 2004

Linux Mandrake dan Redhat

Aku mula guna Linux Mandrake dari version 6. Masa tu, saling tak tumpah macam Redhat 5. Aku berjaya install tanpa banyak masalah di komputer rumah.
Kemudian aku install Mandrake 7, 7.1, 7.1, 8.1, 8.1, 9.0, 9.1, 9.2 dan yang terbaru, version 10. Aku belum cuba version 10.1. Mungkin tak akan cuba pun, sebab minat ku pada Mandrake dah menurun.

Pada pendapat aku, Mandrake lebih sesuai untuk komputer rumah atau komputer peribadi. Ia mudah di install, dan lengkap dengan multimedia software. Macam-macam ada. Nak connect ke USB drive atau kamera digital pun cukup mudah (terutama version 9.2). Nak baca Windows (FAT32 partition atau NTFS partition) pun mudah.

Tapi minat pada Mandrake menurun kerana perlu bayar untuk dapatkan Mandrake. Memang masih boleh dapat percuma tapi ada perkataan Download Edition. Dah tu pula, dia dah mula hadkan fungsi tertentu. Skrinnya dah tak lawa, berbanding produk lain.

Redhat yang pertama aku gunakan ialah version 8. Kemudian version 9 dan Fedora Core 2. Redhat nampaknya lebih simple dan bersih, cantik. Tapi tidak seperti Mandrake, pakej multimedianya tak ada. Nak connect ke USB drive dan kamera digital ku agak susah sikit (sebenarnya tak susah kalau dah terror). Nak capai Windows partition perlu configure manually. Tak sesuai untuk linux newbie. Tapi kalau dah suka kan cabaran, sila kan.

Lepas ni cerita pasal Slackware pula.

No comments: