Saturday, June 14, 2008

Mudahnya menceroboh talian internet

Sekarang adalah masa untuk menonton Euro 2008. Tapi saya dah lama tak menulis di blog ni. Sekarang saya bertugas di luar pejabat. Saya akan terus bertugas di luar pejabat untuk tempoh kira-kira 3 bulan. Peluang memasuki internet amat terbatas dan saya manfaatkan sepenuhnya untuk hal-hal penting sahaja.

Berbalik tajuk di atas, saya bukan hackers yang bijak menceroboh komputer atau talian internet orang. Malam ni, saja nak cuba guna wireless port orang lain. Sejak ada laptop ni, saya kenalah cari jalan untuk memasuki internet melalui wireless adapter. Oleh kerana saya tiada kemudahan itu, saya cuba buat carian dari rumah.

Walaupun status nya security-enabled network, hanya dengan 2 kali teka, saya berjaya memasuki internet melalui akaun orang lain. Tak cukup dengan itu, saya juga berjaya menceroboh hingga ke setting pada gatewaynya. Hingga dapat tahu user id streamyxnya. Kan ke bahaya tu ? Kalau ye pun, buatlah password yang susah sikit. Ini tidak. Guna default password saja. Tak tukar-tukar lagi dah.

Nasihat saya, kalau set up wireless hub, jangan abaikan soal security.

No comments: