Sunday, June 15, 2008

Royalti petrolium kembali kepada kerajaan Terengganu

Terima kasih kepada kerajaan persekutuan pimpinan Abdullah Ahmad Badawi kerana mengembalikan semula royalti petrolium untuk diurus sendiri oleh kerajaan Terengganu. Tuntutan Ahmad Said bukan sahaja berjaya dalam masa yang singkat malah tidak menghadapi rintangan yang penuh ranjau. Walau pun tuntutan Ahmad Said tidak terlihat mendapat sokongan terbuka daripada Adun BN, namun beliau berjaya juga. Tahniah kepada Ahmad Said.

Mungkin sokongan MAMPAT (yang didokongi istana) dan rakyat amnya banyak mempengaruhi keputusan. Semua orang tahu, Abdullah Ahmad Badawi mahu membetulkan kesilapan beliau atas isu perlantikan menteri besar Terengganu selepas PRU 2008 lalu. Akhirnya, menteri besar yang dilantik secara menyalahi perlembagaan (menurut Abdullah) bukan sahaja diperkenankan MT Umno, malah mendapat pengiktirafan Umno dan kerajaan persekutuan satu demi satu. Terbaru ialah isu royalti dan jawatan Pengerusi UMNO Negeri.

Saya yakin Ahmad Said, Menteri Besar yang pekat loghat Terengganu ini akan merangka pelan pembangunan yang baik dan mapan, untuk jangka pendek dan panjang, untuk rakyat negeri Terengganu. Namun keyakinan rakyat sahaja tidak memadai. Yang penting beliau benar-benar melakukannya, menunaikan amanah rakyat dengan bijak dan berani. Tidak dapat tidak, PAS dan Pakatan Rakyat akan terus mengkritik apa juga projek kerajaan negeri selepas ini, kalaupun tidak kesemuanya, pasti krtitikan itu terhadap lebih 90% projek. Ianya sama seperti BN di negeri PR.

Saya lebih suka jika pembangunan tidak terlalu tertumpu di bandar seperti di kebanyakan negeri di Malaysia sehingga memperlihatkan jurang pembangunan yang ketara antara bandar dan luar bandar menjadikan masyarakat luar bandar begitu teringin berhijrah ke bandar seolah-olah hidup lebih senang di bandar. Sektor pertanian moden dan industri kecil dan sederhana perlu diserapkan supaya menjadi imej serasi dan terpahat kepada rakyat Terengganu di luar bandar.

Bidang pendidikan juga perlu dibuat secara bersungguh-sungguh dan berkesan, tidak hanya indah khabar atau untuk promosi sahaja. Beribu-ribu kanak-kanak khatam Quran tapi bila suruh baca, tergagap-gagap sambil nak mengeja.

Sektor belia dan sukan juga perlu diberi penekanan. Saya tak setuju dengan cara PAS sebelum ini yang seakan mengabaikan sektor ini (mungkin kerana peruntukan yang terhad) malah menganggap seolah-olah sukan itu melalaikan golongan muda.

Akhir kata, saya bukan penyokong Ahmad Said. Saya sokong kerajaan. BN jadi kerajaan pun saya sokong, PAS jadi kerajaan pun saya sokong. Namun menyokong bukan semestinya dengan pujian yang mengampu. Kadang-kadang sokong perlu juga dengan kritikan dan teguran. Memang terlalu awal untuk terus memuji-muji pentadbiran Ahmad Said, tapi saya meluat dan menyampah dengan kerajaan BN sebelum ini.

2 comments:

Anonymous said...

Salam... orang tganu kembali...
hehehehe...
bagi emel la.. saya invite...

Tahniah ye...dapat 5%... tapi saman kerajaan negeri belum lagi ditarik balik...kita tgk la cane...

Yanaam said...

He..he..
Sekejap ada, sekejap tak ada.
Saya pun susah nak update blog selalu.
Sekali-sekalapun tak apa lah. Yang penting dapat lontarkan idea dan luahkan rasa.
Email saya : ya_naam@gmail.com (just remove underscore).
TQ.
p.s. Email adik dah discontinued ?