Monday, January 10, 2011

Interlok

Di dalam kapal ini dia tidak susah. Sebahagaian besar daripada penumpang dekyang bersama-samanya itu dapat bercakap dalam satu bahasa sahaja, bahasa Tamil. Mereka yang dari arah utara sedikitbercakap bahasa Malayalam atau Telugu, tetapi hampir semuanya tahu bahasa Tamil. Malayalam dan Telugupun berasaldari satu rumpun bahasa Dravidia. Satu perkara besar membuatkan mereka senang bergaul adalah kerana mereka tergolong dalam satu kasta Paria. Mereka tidak perlu takut akan mengotori sesiapa kalau bersentuhan. Mereka juga bebas bergaul. Tempat di dalam kapal itu tidak teratur.Mereka berasak-asak seperti kambing. (halaman 211)


Menilai sebuah karya daripada sudut pandang seorang sasterawan, tentulah berbeza dengan menilainya drp sudut pandang seorang politikus. Demikian juga penilaian seorang berbangsa India drp segi kesusasteraan melayu terhadap karya tersebut.

Menyelesaikan masalah isu "Interlok" tidak semudah suntingan seperti di atas. Suntingan seperti itu mungkin boleh mengelak isu ini membisul dan berkudis jika ia dibuat sebelum buku itu dicetak dan dijadikan teks sekolah. Bila ia sudah bernanah, suntingan sebegitu tidak lagi memadai.

Saya fikir, kerajaan akan mengalah, demi kemenangan di Tenang. Banyak mana nak kena mengalah, wallahu a'lam. Cuma kerajaan terlalu lambat bertindak. Apa tindakan setakat ini ? Sudahkah dipanggil berbincang semua yang terlibat ? Pengarangnya, Sasterawannya, NGO Indianya. Dan ahli politik sepatutnya ketepi. Mereka bukan meleraikan kekusutan. Mereka hanya menambah kekusutan. Kerana mereka hanya pentingkan karier politik mereka.

No comments: