Sunday, January 23, 2011

PRK Tenang

Peluang PAS untuk menang di Tenang setipis kulit bawang. Tetapi saya lebih yakin dengan peluang PAS kali ini berbanding dengan di Galas tempoh hari. Saya percaya PAS dan Pakatan Rakyat dapat lakukan lebih baik daripada di Galas. Mungkin kerana kedudukan PAS sebagai "underdog" di Tenang sedangkan di Galas, PAS mempertahankan kerusi.

Calon lelaki atau perempuan, itu bukan ukuran lagi. PAS kini sudah bersedia. Pemikiran penyokong PAS kini lebih terbuka.

Jumlah kehadiran penyokong kedua2 parti bukan ukuran. Namun bilangan yang ramai di pihak PAS adalah satu suntikan semangat kepada penyokong PAS. Bukan mudah PAS mendapat sokongan terbuka sebegitu ramai di Johor. Di Johor, ada orang sanggup berkata, "Kita halau je dia dari kampung ni" bila penyokong PAS mula menapak di satu2 tempat.

Pada pertengahan 90an, saya pernah berbual2 dengan seorang pegawai kerajaan. Begitu bersemangat dia menceritakan kehadiran Nik Aziz ke JB menyampaikan ceramah dengan dihadiri ribuan penonton. Terperanjat MB Johor katanya. Gaya cakapnya seolah2 dia sokong PAS tetapi tak semestinya begitu. Mungkin ada sesuatu isu yang dia tak puas hati dengan kerajaan Johor ketika itu. Kini pegawai itu sudah menjawat pangkat JUSA.

Tugas berat menanti PAS dan PR di Johor. Moga keputusan di Johor akan meningkatkan kembali moral penyokong PR di seluruh negara. Allahu Akbar.

No comments: