Tuesday, August 09, 2011

Cara kristian menyebarkan agama

Orang kristian memang sejak dulu giat menyebarkan agama mereka. Orang Islam pun begitu juga. Inilah dua agama yang paling aktif menyebarkan agama masing2.

Kritian tak begitu mementingkan kualiti penganutnya. (Betulkan saya kalau saya salah). Mereka lebih pentingkan kuantiti. Bagi mereka, yang penting semua orang dibaptiskan. Nak sekular ke, tak nak pergi gereja ke, tak dipedulikan sangat.

Islam yang sekular mungkin juga begitu. Pentingkan kuantiti daripada kualiti.

Islam yang sebenar tak begitu. Islam bukan sekadar mahu umatnya mengucap 2 kalimah syahadah, tetapi solat 5 waktu, sebaik2nya di masjid, puasa, tutup aurat, hindari dosa besar seperti judi, minum arak, zina dan sebagainya.

Sebab itu, selepas pengislaman, kena ada follow up. Macam pengislaman orang asli atau bumiputera Sabah dan Sarawak. Kalau ditinggalkan tanpa bimbingan berterusan, mereka balik kepada budaya asal mereka. Tapi kristian tak kisah semua itu.

Pada bulan ramadhan ni, banyak masjid anjurkan majlis buka puasa. Semuanya percuma. Tapi ada 12 orang melayu pergi berbuka puasa di gereja. Bila JAIS panggil untuk beri keterangan, tak mahu hadir. Kenapa takut ? Berani kerana benar lah.

Betulkah mereka payah nak dapat bantuan daripada lembaga zakat ? Mereka ni pergi berdamping dengan masjid ke tidak ? Kalau ke masjid liat, tutup aurat tak nak, tapi bantuan zakat ditagih, lepas tu salahkan masyarakat Islam lain. Salahkan pejabat agama, salahkan puak masjid, salahkan ustaz2, pendakwah2, salahkan lembaga zakat. Saya fikir, kalau mereka mendekatkan diri dengan puak2 masjid dan mengadu dari semasa ke semasa, saya tak fikir nama mereka akan tercicir daripada senarai penerima bantuan.

Kalau kristian boleh jalankan penyebaran agama melalui NGO dan gereja, kenapa Islam pula harapkan pihak pejabat agama ? Nasib baik, PAS ada bagi juadah makan minum setiap minggu dekat ibu pejabat parti itu tanpa mengira latar belakang, bangsa dan agama. Sekurang2nya ada juga bukti sokongan tanda kesungguhan PAS.

Mungkin masjid2 perlu aktif menyebarkan dakwah, bukan hanya di masjid tetapi juga di luar masjid dan sesekali di luar kariah dalam program pertukaran duta dakwah antara masjid. Tabligh boleh buat tanpa dana kerajaan, takkan kita tak boleh buat sendiri.

No comments: