Wednesday, August 03, 2011

Mahathir di bazar ramadhan


Setiap tahun, Tun Mahathir pergi beli makanan di bazar ramadan Kg Baru. Setiap tahun juga dia pergi ke Pasar Rabu (Pekan Rabu) Alor Setar.

Tun memang sangat peka dengan perniagaan kecil2an orang Melayu. Sebab itu dia selalu jenguk peniaga melayu yang berniaga secara kecil2an. Mungkin dihatinya rasa bangga bercampur harapan mahu lihat peniaga melayu itu meneruskan perniagaan selepas ramadan, maju dan terus berkembang.

Akhbar dan media setiap tahun melaporkannya. Masa jadi PM, mahu pun selepas dah berhenti.

Cuma saya teringin sangat nak baca dan lihat gambar Tun di masjid, menunaikan solat terawih. Tun punya pengaruh yang besar. Ramai peminatnya walaupun ramai juga yang membencinya. Kenapa akhbar tak hilite benda macam ni. Ia boleh jadi pendorong kepada pengikut2nya supaya turut sama melaksanakan ibadah itu. Saya percaya, Tun juga solat terawih. Cuma akhbar macam tak minat dengannya. Bukan nak suruh lapor tiap2 hari. Nanti ada yang termuntah pula. he..he..

Kalaulah Tun mengambil peluang, masa yang banyak terluang kini berbanding ketika jadi PM, untuk mengajak peminat2 fanatiknya untuk mempertingkatkan ibadah, beri'tikaf di masjid, menghadiri majlis ilmu, bertadarus, solat berjemaah. Kan cantik ? Mungkin lebih ramai golongan agamawan (yang selama ini agak kurang selesa dengan sesetengah cara Tun) akan mendoakan agar Tun agar dikurniakan kebaikan kepadanya, dan paling penting "husnul khatimah".

Memanglah ibadah bukan untuk dipertontonkan. Tetapi jika itu boleh mendorong orang ramai untuk turut serta, wajarlah ia dihebahkan.

Azmin Ali dah datang solat terawih di Masjid Jamiil Huda, Ampang pada malam 1 Ramadhan lagi. Tahniah YB. YB Bkt Antarabangsa ini merancang untuk pergi ke sebanyak mungkin masjid dalam Dun yang diwakilinya sepanjang ramadan. Semoga berjaya.

No comments: