Monday, September 12, 2011

Dulu, negara di bawah naungan British.

Suatu ketika dulu, negara kita berada di bawah naungan British iaitu selepas seorang demi seorang Sultan melantik pegawai British sebagai penasihat. Sebelum itu bagaimana pula ? Apa Belanda dan Portugis buat di Tanah Melayu ?

Ada yang kata, hanya Jepun yang menjajah Tanah Melayu. Jadi, yang merdekakan Tanah Melayu dari penjajahan ialah Amerika dan British. Selepas dua bandaraya Jepun di bom oleh Amerika, Jepun mengaku kalah. Mungkinkah ratu Queen boleh diisytiharkan sebagai Ibu Kemerdekaan sebagai ganti gelaran Bapa Kemerdekaan ? Atau kita tak pernah dijajah langsung ? Maafkan saya kalau saya salah. Saya masih keliru dengan sejarah tanah air saya sendiri.

Ketika Perak dibawah naungan British juga, seorang Sultan kena buang negeri ke kepulauan Seychelles oleh British. Hebatnya penaung mengalahkan pemerintah sebenar. Sampai yang memerintah kena buang negeri dengan penasihatnya sendiri. Polis dan tentera yang mengawal negara pula adalah diimport daripada India.

Secara teknikalnya, kita bukan dijajah oleh Inggeris. Itu kata Tun Mahathir. "Seperti di Pulau Pinang, kita dibayar supaya memberikan mereka stesen untuk berdagang... Tetapi hakikatnya, apabila British berada di sini, mereka beroperasi seolah-olah kita dijajah."

"Dalam kata lain, British tidak memberi nasihat, tetapi memberi arahan,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Universiti Perdana di Serdang hari ini.

Seperti perlembagaan negara hari ini, Kerajaan tidak memberi nasihat kepada YDP Agong tetapi memberi arahan bila sesuatu perlembagaan hendak dipinda atau diluluskan. Sama lah kan ?

Aduh .... Kenapa kerajaan tak cakap benda ni awal2 ? Kenapa perlu sembunyikan daipada rakyat ? Kenapa biarkan rakyat tertipu ? Siapa PENIPU ? Adakah Raja2 selalu tertipu sejak zaman British hingga kini ? Pulau Pinang tergadai, Singapura terlepas, hasil mahsul negara dikebas orang. Sekurang2nya pihak istana ada juga merasa kemewahan hidup pada zamannya walaupun dalam keadaan ditipu. Tapi rakyat yang menjunjung Raja2 bagaimana pula ?

Mujur ada UMNO. Sekurang2nya kekayaan itu akhirnya teragih pula kepada UMNO dan rakan2nya. Dapatlah rakyat merasa sedikit kemewahan itu sebab UMNO bijak mengagihkan kekayaan negara keada rakyat.

Aahh.. Kajian belum selesai. Perjuangan belum selesai. Biarkan mereka terus mencipta dan menulis sejarah. Kita tunggu sahaja hasilnya.

No comments: