Wednesday, May 30, 2012

Adapun raja itu jangan dipertikaikan tindak tanduk mereka

Di Malaysia, raja2 melayu adalah hanya layak untuk dipuja dan dipuji sahaja. Segala yang kurang manis perlu didiamkan sahaja. Jangan sesiapa tegur. Jangan sesiapa bantah. Jangan sesiapa pertikaikan.

Kes Nizar menegur belanja yang tinggi untuk perkara lagho sepatutunya bukan dilihat sebagai menegur istana tetapi menegur sikap orang berharta membelanjakan harta mereka dalam urusan yang sia2 dan sombong. Mengeluarkan belanja tinggi hanya untuk plet kenderaan itu termasuk dalam perkara sombong.

Mungkin golongan kaya akan kata, "Ikut suka aku lah, duit aku. Aku dah bayar zakat, aku dah keluarkan derma, selebihnya adalah hak aku nak belanja kat mana pun."

Semoga diberi hidayah dan semoga kita semua dimatikan dalam husnul khatimah.

No comments: