Sunday, March 17, 2013

RSS Reader

Bertahun-tahun saya guna RSS reader untuk baca news dan blog. Sebelum ni, saya guna sage feed add-ons dalam firefox.

Antara yang saya subscribe ialah malaysiakini, harakahdaily, paultan dan blog2 rakan-rakan sama ada dikenali atau tidak.

Tapi sejak setahun lepas, saya guna google reader sahaja melalui google chrome. Saya memang jarang masuk blog terus. Saya hanya baca menggunakan rss sahaja. Saya tak pasti kalau guna rss, akan beri kesan kepada statistik pengunjung blog atau tidak.

Yang pasti, rss dapat elakkan saya daripada berbagai iklan dalam blog.

Tiba-tiba google nak buang google reader.

Terpaksa la cari rss reader yang baru. Dan saya dah jumpa feedly. Nampak lagi best drp google reader pulak.

Persamaan dengan google reader ialah cuma tekan kekunci J dan K untuk up and down.

Kalau anda guna ipad atau ipod atau iphone, cuba guna flipboard. Pun best jugak.

Apa pun, rss memang memudahkan.

No comments: