Tuesday, April 01, 2014

Peristiwa Memali 1985

Saya sendiri ingat2 lupa dengan peristiwa itu. Saya sangka ia berlaku pada tahun 1984, rupanya 1985.

Saya tak tahu peristiwa itu berlaku. Hanya selepas beberapa hari, baru saya tahu. Ketika itu saya sedang mengambil peperiksaan SPM di Kusza.

Solat jenazah diadakan dan dipimpin oleh Ustaz Othman Daud, warden yang berasal dari negeri Kedah. Saya tak tahu untuk siapa solat jenazah ghaib itu tapi saya buat je.

Ketika itu, saya tak baca akhbar, tak tengok tv dan tak dengar radio. Selepas habis SPM, barulah saya ikuti kerana saya dah balik ke rumah.

Akhbar Utusan Melayu (jawi) menyiarkan berita betapa kumpulan itu sesat, taksub dengan ilmu kebal, pakai azimat. Ada gambar yang sangat kabur kononnya azimat yang dipakai oleh pengikut Ibrahin Libya.

Ketika itu tiada akhbar Harakah. Tiada lidah rasmi PAS. Yang ada mungkin akhbar Watan atau Mingguan Bumi yang dilihat agak pro PAS.

Usman Awang ada menulis puisi mengenai Memali berjudul Tragedi di Utara dan dilagukan oleh Dr. Wan Zawawi, dinyanyikan oleh kumpulan Kopratasa. Anda boleh dengar di spotify.com.

Saya ingat kerajaan ada keluarkan kertas putih mengenai peristiwa itu. Dan memanglah kertas putih itu untuk memutihkan tindakan kerajaan sahaja sebenarnya.

Ada juga surat layang kononnya polis diberi amaran oleh pihak tentera. Semua berita saya terima dengan hati2. Saya tak mahu percaya bulat2 semuanya sebab saya kurang yakin dengan kebanyakan berita yang disampaikan. Ada yang kata kubur mereka wangi. Entahlah, saya kurang percaya tapi saya pernah bercita2 untuk menziarahi kubur mereka atau tempat tragedi itu.

Semoga Allah merahmati mereka semua. Tergamak mereka membunuh dan kemudian memfitnah pula. Amat jahat mereka yang bertanggung jawab.

Cuma saya berpendapat Ibrahim Libya sepatutnya menyerah diri kerana ia lebih baik. Pihak PAS sepatutnya dipanggil untuk berunding dengan polis dan Ibrahim Libya sebagai orang tengah. Polis juga sepatutnya boleh bersabar dan masih boleh tangguhkan melalui rundingan. Entah kenapa polis seolah2 agak terburu2 mahu tamatkan secepat mungkin, dengan cara sebegitu. Kesimpulannya, peritiwa itu sebenarnya boleh dielak.

Kertas putih itu saya kira gagal merungkai kejadian itu.

https://play.spotify.com/track/6MfOZVctdumN9ZzweuMOWY?play=true&utm_source=open.spotify.com&utm_medium=open

No comments: