Sunday, April 13, 2014

Hari ini Awang Selamat sokong hudud

Dulu saya pernah tulis ruangan pojok dalam akhbar jawi (Utusan Melayu) telah menghina hukum hudud sambil mempersendakannya. Lihat di sini.

Hari ini, tiba2 Awang Selamat dalam Utusan Malaysia menyokong pula hukum hudud. Apa tujuan sebenarnya ? Ikhlaskah dia ? Atau saja nak bikin panas ?



Bertahun2 usaha pihak PAS nak melaksanakan hudud dipersenda, dipermainkan dan diejek puak2 munafik. Tiba2 kali ini Awang Selamat yang turut pernah menghina terpanggil untuk menyokong pula. Alhamdulillah.

Kita tidak layak untuk mempertikaikan niat mereka. Mungkin Allah membuka satu jalan untuk mempermudahkan langkah kita. Kita sama2 tunggu jika selepas ini ada ahli parlimen yang mengaku Islam cuba menghalang usaha ini. Tak kiralah siapa mereka. Mungkin ada yang cuba mengelak daripada hadir di parlimen dengan berbagai alasan.

Saya tidaklah menganggap hukum hudud itu sebagai keutamaan perjuangan Islam. Tetapi setiap peluang yang hadir perlu direbut dan jangan dipersiakan. Hukum Islam seluruhnya mesti sentiasa ada dalam sebahagian daripada cita2 kita.

Halangan yang menanti bukan setakat daripada dalam negara tetapi lebih getir lagi halangan daripada luar. Brunei sendiri khabarnya sudah mula dikritik PBB atas usaha bersungguh2nya mahu melaksanakan syariat Islam itu.

Perjuangan Islam itu tidak mudah. Sejarah sudah membuktikannya dan kita hanya mewarisinya.


No comments: