Thursday, October 23, 2014

Berhikmah

Setiap pekerjaan itu dimulai dengan niat. Namun niat yang baik mesti disertai dengan cara yang baik, pendekatan yang betul, kaedah yang sesuai.

Dalam isu "Saya mahu sentuh anjing", katanya niat penganjur itu baik. Niat kita tak boleh nampak. Yang pasti, cara, pendekatan dan kaedahnya tidak betul.

Sebab percaya niat yang baik, dan percaya pendekatan yang betul akan digunakan, lalu MAIS memberi perkenan kepada program tersebut.

Bila tersebar gambar2 daripada program tersebut, pelbagai fitnah tersebar. Ia berpunca daripada pendekatan yang salah oleh penganjur itu sendiri.

Mesej yang sampai kepada orang ramai yang hadir seolah2 mengatakan,
1. Tak mengapa sentuh anjing. Boleh basuh mengikut kaedahnya.
2. Beginilah sepatutnya cara kita orang Islam melayani anjing. Serupa sahaja dengan orang bukan Islam.

Dan akibatnya ramai yang percaya dan mula berebut2 nak pegang, sentuh, gosok, belai, malah peluk dan bergambar dengan anjing. Seronok nampaknya.

Ada pula sekeping foto lama sekumpulan ulama dan mufti bergambar dengan anjing digunakan untuk menyokong program tersebut

Kemudian datang pula pihak yang membantah.

Niat mereka juga baik.

Ada yang mengecam. Ada yang memaki, Ada yang mengugut. Ada yang mengkafirkan. Ada yang menyebarkan prasangka buruk tanpa sebarang bukti pun.

Tanya balik diri kita, berhikmahkah kita ? Mau'izatul Hasanah kah kita ? Berpesan2 dengan kesabaran kah kita ? Berpesan2 dengan kasih sayang kah kita ? Atau semua guna logik akal dan emosi semata ?

Baru2 ini ada foto seorang pemuda melayu yang menyelamatkan 2 ekor anak anjing yang jatuh parit dan hampir mati lemas.

Bagi saya, kalau penganjur benar2 bersungguh mahu sampaikan mesejnya, jemputlah pemuda itu untuk berkongsi ceritanya.

Sebelum ini juga ada foto seekor anjing dipanah seorang lelaki melayu berkopiah. Tanya lah ustaz yang hadir tu untuk ulaskan kedua2 foto tersebut.


Malang, media sosial dan internet menjadi alat menimbulkan fitnah dan keresahan di kalangan umat Islam.

No comments: