Tuesday, October 26, 2004

Linux Live CD

Hari ni, aku nak bercerita pasal dunia IT pula.

Aku memang suka mencuba Linux. Dah banyak produk aku cuba, antaranya Mandrake (sejak versi 6.0 hingga yang terakhir versi 10.0), Redhat (versi 8.0 hingga Fedora 2), Slackware 10 dan Linux Live CD. Semuanya aku dapat dengan download melalui internet. Kedua-dua komputer aku (di rumah dan di pejabat) kini diinstall dengan Slackware 10. Masalahnya, aku tak ada broadband line di rumah. Dial-up pun guna internal modem menyebabkan aku tak dapat guna Linux sepenuhnya di rumah.

Linux Live-CD yang aku dah cuba temasuklah Slax 4.1.2 hingga yang terbaru 4.2.0, Suse 9.1, Knoppix 3.4 dan 3.6, PCLinuxOS P7, Linspire 4.5, Morphix, Mepis, Aurox, Gnoppix dan ntah apa-apa lagi. Yang paling menarik bagi aku ialah Slax, Knoppix, Suse, PCLinuxOS dan Linspire.

Selain daripada Linux Live-CD, aku juga memiliki Ultimate Boot CD (UBCD) dan Recovery Is Possible (RIP CD). Yang terbaru ialah Windows XP UBCD atau WinUBCD yang aku buat sendiri.

Aku suka simpan Live CD sebab aku boleh gunakan mana-mana komputer tanpa perlu log in. Tak perlu tahu password orang walau pun aku boleh crack password dia orang. he..he..he..

Okey, berbalik kepada Linux Live-CD, Slax paling aku suka. Sebab ia kecil. Aku simpan dalam mini CDRW. Simpan dalam poket dan bawa kemana-mana. Sebab Slax lah, aku kini guna Slackware. Versi 4.1.2 tiada masalah. Versi 4.1.3 dan 4.1.4 tak dapat digunakan dengan lancar di komputer pejabat. Macam-macam masalah. Kini, dengan versi 4.2.0, semua nya okey. Slax cukup simple dan "looks very nice". Walaupun tiada OpenOffice, ia mempunyai KOffice. Internet browser hanya dengan Konqueror dan aku boleh baca Quran PDF dengan KPdf. (Quran PDF tak boleh dibaca dalam versi Slax terdahulu).

Knoppix cukup cemerlang. Tiada masalah baik di rumah mahupun di pejabat dan beberapa tempat lain yang aku cuba. Wallpaper nya kurang cantik. Tetapi proses booting lebih laju berbanding Slax. Ia turut mengandungi Open Office yang tiada pada Slax. Ia lebih "complete" berbanding Slax. Cuma ia guna CD bersaiz biasa yang agak besar, tak boleh simpan dalam poket.

PCLinuxOS, agak lembab masa booting. Lebih cantik dan mesra pengguna ("user friendly"). Ada Mozilla Firebird. Tetapi tak boleh simpan konfigurasi ("save configuration"). Oleh kerana rangkaian komputer di pejabat tidak menggunakan DHCP, aku terpaksa "set configuration" setiap kali hendak menggunakannya. Letih la macam ni. Macam Slax dan Knoppix kan senang.

Suse pun cantik. Tapi aku tak boleh akses USB drive, tak boleh simpan konfigurasi dan tak dapat detect USB mouse secara automatik. Kena "configure manually" lah pulak. Versi 9.2 dah keluar, tapi belum sempat download.

Linspire boleh start di komputer rumah tetapi gagal di pejabat. Entah dimana silapnya, aku pun tak tahu. Linspire pun cantik, ada Real Player lagi. Kalau komputer rumah boleh akses internet, tentu aku guna Linspire Live-CD di rumah.

Yang lain, aku dah cuba tetapi gagal. Semua tak dapat start-up.
Aku malas nak check kenapa gagal sebab aku dah puas hati dengan 5 yang paling menarik bagi aku.

Kalau sesiapa nak kongsi CD ke, nak salin ke ("copy" lah tu), dipersilakan. Pandangan anda mungkin berbeza daripada aku. Jadi, kenapa tak mencuba sendiri. Komputer anda takkan rosak-apa-apa.

No comments: