Monday, May 26, 2008

Artis di masjid

Biasanya, bila cakap pasal artis, kita cenderung untuk berkongsi hal-hal negatif. Kisah skandal artis, cerai berai, mabuk, dedah aurat, rantai artis lelaki dan macam-macam lagi umpatan dan kejian, tanda benci kita kepada kemungkaran. Alhamdulillah, benci kemungkaran itu tanda iman.

Tapi korang pernah tak jumpa artis kat masjid. Bukan artis nasyid atau artis akademi al-Quran. Tapi artis yang menyanyi, menari atau berlakun yang biasa dipandang daripada sudut negatif korang. Bukan sebab artis tu nak kahwin atau hadir kursus kahwin. Bukan sebab nak shooting. Tapi sebab nak solat. Tak pernah ? Tak pernah sebab artis tak pergi masjid ke atau sebab korang yang tak pernah pergi masjid ?

Dulu, pernah juga aku terlihat, arwah Mahmud Jun (semasa hayatnya lah) di Masjid Kg Baru. Selain tu ialah M.Rajoli juga di masjid yang sama. Apa khabar agaknya dia ? Sejak berita dia sakit, sekarang dah tak ada khabar berita lagi. Pernah juga dengar cerita negatif pasal M.Rajoli. Wallahua'lam.

Pagi tadi, terdengar lagu Ferhad, mengingatkan aku dengannya. Aku pernah terlihat si Ferhad ni beberapa kali hadir solat di Masjid Wilayah Persekutuan. Sekali tu di bulan Ramadhan, selepas solat Jumaat, dia beratur panjang bersama makmum lain untuk bayar zakat. Bukanlah nak puji sangat kata dia ni baik. Tapi sesekali bercerita kebaikan artis yang kita nampak, sebarkan, mudah-mudahan jadi ikutan selain menghilangkan rasa buruk sangka kita kepada mereka.

Semoga solat dapat menghindarkan kita (orang Islam) daripada perbuatan keji dan mungkar.

No comments: