Wednesday, May 14, 2008

Mudahnya berjanji

Dalam pilihanraya 1982, PAS Terengganu pernah berjanji melalui manifestonya untuk menuntut royalti petrolium dinaikkan daripada 5 peratus menjadi 10 peratus. PAS gagal dalam pilihanraya itu.

Dalam pilihanraya 1999, tiada janji seperti itu tetapi PAS menang dan berjaya memerintah negeri. Malangnya, royalti petrolium bukan sahaja gagal dipertahankan pada kadar 5 peratus, sebaliknya menjadi 0 peratus. Tiada lagi royalti. Jauh sekali nak dinaikkan menjadi 10 peratus. Semua orang tahu siapa yang bertanggung jawab menjadikannya begitu. Kepentingan politik lebih utma daripada kepentingan rakyat.

Yang nak disentuh ialah mudahnya berjanji. Tapi bila nak laksanakan, barulah sedar realitinya. Halangan-halangan yang perlu ditempuhi. Ada yang perlu pindaan undang-undang. Ada yang perlu dikaji perjanjian. Ada yang perlu peruntukan besar. Ada yang perlu lihat semula bidang kuasa kerajaan negeri. Macam-macam lagi. Terpaksalah berdolak-dalik dengan rakyat. Pembangkang pula ambil kesempatan memperbesarkan isu. Tuntut ditunaikan segera janji-janji. Sebenarnya yang undi PR tak gelojoh pun minta janji ditunaikan. Sebaliknya yang undi BN pula yang beriya-iya mahu janji disegerakan.

Bila janji nak ditunaikan seperti pemberian 20 meter padu air percuma, dikatakan membazir pula. Rasuah lah. Tapi janji tetap janji. Mungkin lain kali tak boleh kata janji, tapi azam. Dalam Al-Quran ada disebut,
"Apabila kamu berazam, maka bertawakkallah kepada Allah. Allah menyukai orang yang bertawakkal." - Aali 'Imraan : 159

Dalam pada itu, ada juga yang mula mengkritik, Menteri Besar Kedah lambat membuat perubahan. Yang terbaru, Menteri Besar Selangor juga dikatakan lembab. Slow !!! Tapi kesemua MB dan KM (kecuali Kelantan) bukankah masih baru menjadi wakil rakyat. Jangan kata nak menguruskan negeri, nak uruskan kalangan wakil rakyat pun masih dalam proses belajar lagi. Janganlah gopoh dan terlalu mendesak sangat. Boleh lah push sikit. Tapi janganlah keterlaluan sampai menjatuhkan kewibawaan.

Sebuah hadis rasulullah s.a.w. bermaksud,
"Bergopoh-gapah (terburu-buru) itu adalah dari syaitan dan berhati-hati itu dari Allah".

No comments: