Tuesday, November 18, 2008

UMNO dan rasuah

Rasuah dalam UMNO semakin menjadi-jadi. Apa puncanya ? Terlalu lama berkuasa ? DEB ? Melayu mudah lupa ? Entahlah.

Bukan salah kuasa yang mereka miliki. Juga bukan salah DEB. DEB memang pada mulanya cantik. Tetapi telah disalahgunakan oleh orang-orang cerdik yang terlalu tamak. Akhirnya kecerdikan dan ketamakan itu menjadikan mereka buta, pekak dan bodoh. Sebab itu bila ada pihak mempertikaikan kejayaan DEB dan ketuanan Melayu, mereka hilang akal. Ketuanan Melayu menjadi ketuanan UMNO. DEB untuk mengkayakan puak-puak mereka. Tanpa ketuanan UMNO, hilanglah kabel-kabel yang menjadi tempat mereka berpaut selama ini.

Usahawan UMNO boleh ke hidup tanpa kabel ? Usahawan UMNO berani ke bersaing dengan bangsa Cina ? Usahawan UMNO hanya berani membuli sesama Melayu.

Untuk meneruskan kelangsungan hidup ala bangsawan, rasuah menjadi senjata yang ampuh bagi pemimpin-pemimpin dalam UMNO. Mereka memberi dan menerima secara terang-terangan.

Kadang-kadang, rasa geli hati melihat orang UMNO yang sudah tidak ada rasa malu dengan rasuah, malah berbangga pula. Tapi yang kita ketawakan itu adalah melayu kita. Memang begitukah perangai bangsa kita ? Memang rasuah itu budaya orang Melayu kah ?

Itulah akibatnya bila agama dikesampingkan. Nak bercakap agamapun malu-malu. Takut dikatakan lebai. Takut diejek alim. Nak bertakwapun malu. Nak rasuah tak malu pula tu. Rosak. Rosak.

No comments: