Wednesday, June 30, 2010

16.5 Juta Saman Bernilai RM2.7 Bilion Gagal Dikutip

KUALA LUMPUR: Kira-kira RM2.7 bilion daripada 16,529,848 saman tertunggak lalu lintas gagal dikutip kerajaan antara tahun 2000 dan 2008, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

Daripada jumlah itu, majoriti adalah saman polis sebanyak 15,220,358 manakala yang lain melibatkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebanyak 470,983 dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebanyak 838,507 saman.


Setahu saya, kebanyakan saman yang gagal dibayar adalah saman kenderaan milik syarikat. Polis hanya memburu pemilik kenderaan persendirian tetapi tidak/kurang mempedulikan kenderaan syarikat. Pernah pihak polis cari pemilik kenderaan hingga ke rumah tetapi saman kenderaan syarikat beratus ribu, tiada kedengaran tindakan diambil. Ada syarikat yang sudah ditutup, sudah bertukar nama dan sebagainya.

Saya pernah semak suatu ketika dahulu, saman syarikat USPD (Usahasama Proton-DRB Sdn Bhd) yg kini dikenali sebagai Proton Edar (?). Ada berpuluh saman. Ketikat itu syarikat itu sudahpun bertukar nama. Itu belum lagi syarikat seperti PLUS, Syarikat2 bas dan lain2 syarikat pengangkutan. Syarikat tempat saya kerja sendiri ketika itu juga ada lebih kurang 8 saman. Saya tak fikir syarikat2 ini bayar saman. Sebab polis pun tak peduli kecuali jika berlaku kemalangan maut, baru polis semak semula rekod saman.

Minggu lepas, nasib baik saya terlepas drp kena saman selepas polis yang menahan saya (kerana kesalahan langgar lampu isyarat) kesian dengan saya. Saya tak perasan sungguh. Alhamdulillah. Terima kasih polis. :)

No comments: