Tuesday, June 08, 2010

Adat dan budaya melayu



Melayu memang kaya dengan adat dan budaya. Ada yang boleh dipermodenkan sebagai tarikan pelancong dan ada yang terpaksa dikuburkan terus kerana tuntutan syariat.

Suatu ketika ada pihak mahu supaya tarian kuda kepang dihidupkan semula. Saya percaya, mereka tentulah daripada keturunan penggiat asal tarian tersebut. Untuk rekod, tarian ini sudah difatwakan haram oleh mufti Johor kerana unsur2 pemujaan hingga peserta jatuh pengsan akibat dirasuk.

Pada masa lain, ada juga yang berusaha menghidupkan semula pesta main pantai di Terengganu. Ada yang mahu pesta mandi safar di Tanjung Kling, Melaka di hidupkan semula. Sesetangah adat dan budaya masih diamalkan terutama oleh pihak istana yang sangat kuat mahu mempertahankan adat nenek moyang. Lenggang perut, mandi buang sial, menepung tawar dan macam-macam lagi. Ia boleh didokumentarikan dan dijual kepada Discovery Channel dan sebagainya.

Banyak lagi adat budaya melayu yang sudah luput. Makyong belum luput lagi tapi orang melayu dalam dilema dalam menilai persembahan kebudayaan ini. Pelancongan memang memberi hasil pulangan yang lumayan, seperti juga lumayannya hasil judi.

Ia adalah sebahagian drp dilema orang melayu. Orang Cina masih boleh teruskan budaya tarian naga dan tarian singa atas nama budaya dan pemimpin2 kita termasuk yg digelar tok guru turut tampil memberi sokongan walaupun saya melihat ia sebagai mempunyai unsur2 syirik walaupun tiada kaitan dengan agama anutan mereka.

Bila kita memilih Islam, budaya kita mestilah juga islamik. Suka atau tidak, untung atau rugi (dr segi duniawi), amalan nenek moyang atau apa juga alasan, kalau sudah nyata haramnya, sepatutnya kita tidak lagi mencari alasan, ruang atau jalan untuk menghalalkannya semula. Sifat teragak2 kita, ragu2, was2 semuanya adalah bisikan iblis dan syaitan yang tak akan berhenti dan tak akan berputus asa dengannya.

Orang ramai terutamanya ustaz2 sewajarnya menghindarkan terus daripada terlibat dengannya. (Ada ustaz tolong tepung tawar dalam majlis perkahwinan dan majlis perasmian projek). Susahnya untuk berkata TAK NAK !

No comments: