Tuesday, June 22, 2010

UPSR dan PMR : Berorientasikan peperiksaan

Cadangan memansuhkan peperiksaan UPSR dan PMR bukanlah idea baru. Kalau tak silap saya, ia sudah diwarwarkan sejak hampir 10 tahun dulu lagi. Cuma kerajaan belum mampu laksanakannya. Para ibu bapa juga belum bersedia kerana tiada perincian dibuat untuk menjawab beberapa persoalan yang timbul jika kedua2 peperiksaan itu dihapuskan.

Saya rimas melihat anak2 pada hari ini yang siang malam asyik ke kelas untuk mengejar sasaran semua A. Pagi, petang dan malam asyik ke kelas. Darjah satu dah pergi kelas tuisyen. Ada yang hantar anak ke kelas tambahan seawal usia tadika. Ibu bapa merungut masalah perbelanjaan yang tinggi, tetapi tiada pilihan jika mahu anak2 mampu bersaing.

Anak2 diberi dorongan, kalau dapat semua A, nanti dapat masuk asrama. Walhal pada tahun 2009, daripada 23,000 permohonan ke MRSM, hanya 5,320 orang sahaja yang diterima masuk. Maknanya, puluhan ribu yang dapat semua A tak dapat masuk asrama. Yang diterima masuk pula, ada yang menggunakan kabel politik. Kuota menteri, kuota pengerusi dan sebagainya.

Pernah jadi, kes dimana seorang yang berpengaruh melobi supaya anaknya diterima masuk ke MRSM. Surat sokongan menteri dikeluarkan. Selepas disemak, rupanya pelajar itu langsung tak buat permohonan. Maklumat pelajar tiada dalam komputer, macam mana nak dinilai ? Senang kan ? Beribu2 ibu bapa lain terkejar2 ke sana ke mari mengisi borang, dapat tanda tangan pegawai atau wakil rakyat, tapi sang egoist hanya menelefon atau belanja makan orang tertentu di restoran berhawa dingin 5 bintang untuk melobi.

Saya menyokong pemasuhan ini. Kata ketua pengarah pelajaran, "Kemasukan pelajar ke sekolah menengah yang dinilai melalui UPSR sebelum ini akan diteruskan dengan penilaian akhir tahun sekolah sahaja."

Anak2 belajar siang malam sampai tak sempat nak berdamping dengan masjid, masa bermesra dengan keluarga sangat terhad, cuti sekolah pun sibuk tuisyen. Ibu bapa tak sempat nak berbual2 pasal hal2 akhlak dan pergaulan anak2. Tiada sesi tazkirah untuk anak2. Perbualan hanya pasal pelajaran sekolah. Apa nak jadi dengan generasi akan datang ?

Yang dapat keputusan cemerlang, bila dah kerja bukan cemerlang pun. Ada yang tak reti buat kerja, lembap, malas, banyak bermain, tak kreatif, suka melawan, ego tak mahu dengar nasihat dan ada juga yang terlalu ikut dengan arahan macam robot yang diprogramkan. Tak ada arahan, kerja pun tak jalan.

No comments: