Thursday, May 19, 2011

Bercakap ketika khatib bekhutbah

Jumaat lepas, saya solat Jumaat di masjid Jamiilhuda Kg Melayu Ampang. Khatib adalah seorang yang dikenali pro kerajaan Selangor.

Seperti biasa, khatib tidak dapat tidak pasti menyentuh isu semasa terutama isu fitnah. Fitnah zina (isu video seks) dan fitnah Kristian oleh media pro Umno. Teks asal nyata telah ditokok tambah sedikit sebanyak. Itu bukan masalah.

Seorang pakcik yang saya kenali memang karat biru tuanya tak dapat menahan dirinya. Dia bercakap2 dengan orang sebelahnya. Saya fikir, dia tak puas hati atau cuba mempertikaikan khutbah yang disampaikan. Orang sebelahnya hanya menggeleng-gelengkan kepala tanpa bercakap sepatahpun.

Sejak kecil, saya dididik dan diberi peringatan selalu oleh ayah saya, jangan sekali2 bercakap ketika khutbah sedang disampaikan. Saya patuh sejak dulu hingga kini. Saya hairan dengan orang yang masih bercakap2 ketika khutbah disampaikan. Bukankah sudah ada hadis sahih yang melarangnya ? Kenapa tak mahu patuh dengan sabda Rasulullah s.a.w ? Taat kepada rasul itu kan wajib ?

Sama ada bercakap dengan suara, dengan isyarat atau dengan sms, semua nya saya anggap sama saja. Kalau budak2 yang belum baligh tu, boleh terima lah, tapi ayahnya kena bagi nasihat selalu selepas solat supaya si anak ambil ingatan.

Malangnya, orang tua pun tak reti2 juga. Bukan tak pernah datang mengaji kuliyah maghrib dan subuh. Cuma nak beramal atau tidak saja.

Saya memang selalu cuba elak daripada duduk sebelah pakcik tu. Tapi sebelah dia selalunya kosong bila nak solat Jumaat. Kalau susah nak cari ruang kosong dalam masjid, tinjau2 la kat sebelah pakcik tu selalu duduk. Mesti ada ruang yang selesa punya.

Saya memang anti dengan orang yang bercakap ketika khutbah disampaikan. Benci dengan perangai yang begitu. Satu lagi ialah orang yang tak mahu rapatkan saf. Gerammm je.

No comments: