Tuesday, July 19, 2011

Sistem biometrik

SPR mahu guna sistem biometrik dalam pilihan raya akan datang. Sistem ini dikatakan mampu menghalang keraguan berlakunya undi lebih daripada sekali.

Saya pernah ke sebuah bank di Kuala Lumpur. Nak ambil kad kredit. Saya diminta mengesahkan cap ibu jari tangan saya. Malangnya, cap ibu jari saya gagal disahkan oleh komputer. Sama ada alat pembaca cap ibu jari yang gagal atau ibu jari saya tak cukup lembap. Atau mungkin juga cip pada kad pengenalan saya sudah rosak.

Saya sudah mencuba kedua-dua jari kiri dan kanan. Selepas gagal, saya akhirnya dapat juga membawa pulang kad kredit saya walaupun tanpa pengesahan cap jari. Pegawai bank itu sempat mengusik saya, agaknya kad pengenalan awak ni palsu tak ? Agak kasar gurauan itu.

Beberapa bulan kemudian, saya kebetulan berada di pejabat pendaftaran negara, Kajang. Saya ambil peluang cuba mengesahkan cap jari saya pada sebuah mesin di situ. Dengan hanya sekali cuba, cap ibu jari saya disahkan sama dengan cap pada kad pengenalan saya. Kedua-dua jari kiri dan kanan disahkan dengan hanya sekali cuba.

Saya bimbang, mesin pembaca cap jari SPR gagal membaca dengan cekap, sekali gus mengganggu kelancaran proses pengundian. Kalau masalah seperti saya di bank di atas, macam mana ? Bagaimana pula jika cip pada kad rosak ?

Apa pun saya tetap doakan kaedah yang baru nak diperkenalkan itu berjaya dan berjalan dengan lancar.

Mengenai cadangan wakil parti politik dalam SPR, saya tak sokong. Sebab wakil parti terang2 berpihak kepada parti tertentu. Pegawai SPR biarlah diyakini neutral walaupun yang ada hari ini nampak tak neutral.

No comments: