Sunday, October 23, 2011

Selepas HIMPUN

HIMPUN sudah berlalu. Majlis bermula dengan hanya seramai 1000 kehadiran. Bagaimanapun, kehadiran semakin bertambah hingga dikatakan mencecah 5000 orang.

Saya tak mahu ketawakan penganjur. Saya yakin ada yang ikhlas antara mereka. Tetapi mana perginya beratus ribu melayu PERKASA ? Mana perginya beratus ribu ahli PEKIDA ? Bas2 yang membawa penyokong mereka kena tahan lagi kah ? Wakil UMNO langsung tak di"hilite" oleh media. Saya tak tahu siapa mewakili MT UMNO, siapa wakil UMNO Selangor. Rahman Palil ke, Zainal Sakom ke, Mashitah ke, Pirdaus Ismail ke, Jamil Khir ke.

Mungkin benar, kesilapan meraih sokongan melalui Utusan Malaysia menyebabkan ramai orang Islam tawar hati. Sebarang sokongan daripada puak2 yang sudah tidak dipercayai rakyat akan mengganggu sokongan sebenar rakyat. Ibrahim Ali, Ezam Mohd Nor, Utusan Malaysia, lebih baik jangan campur. Cukuplah utusan sekadar melapor sahaja, bukan dengan menunjukkan sokongan terbuka.

Promosi meluap2 daripada media arus perdana tidak membuahkan hasil yang sepadan. BERSIH 2.0 yang diberi ugutan, amaran serta dilabelkan dengan keganasan, kejahatan dan segala macam pandangan negatif lebih mendapat sokongan berbanding HIMPUN.

Lain kali cuba buat di Johor pula. Mungkin melayu Johor boleh tunjuk sokongan yang lebih baik. Johor pun ada juga masalah murtad. Bukan Selangor je.

Selepas ini, apa pula tindakannya ? PPIM kata, HIMPUN untuk daulatkan Islam. Islam tak akan berdaulat dengan aktiviti adhoc sebegini. Islam akan berdaulat dengan usaha yang berterusan dan istiqamah. Tegakkan syariah dalam diri dan keluarga anda, kemudian dalam jemaah anda.

...................................................................

Gelombang biru yang melanda Selangor sungguh menakutkan dan sungguh dahsyat. Kata TPM seperti dilapor Utusan,
"Dalam tiga tahun ini, banyak masalah dan penyelewengan yang berlaku (di Selangor) disebabkan Menteri Besarnya, antaranya sekatan-sekatan berniaga. Contohnya, pemaju perumahan dikenakan syarat-syarat yang susah (untuk dipenuhi)...dahulu di bawah BN, tak susah.

"Kerana syarat-syarat ini, hidup kita susah, (sedangkan) kita di bawah BN ada pengalaman memerintah selama 54 tahun," kata beliau pada program yang turut dihadiri para pemimpin BN negeri itu.


Macam tu punya berkualiti ucapan TPM.

Dulu bolehlah temberang dengan cerita2 macam ni. Sekarang orang dengar dan baca maklumat daripada dua2 pihak. Setakat hujjah2 kosong tanpa isi dan fakta sokongan, memang kena gelak la.

Saya tak suka maki hamun, Tapi kadang2 hati saya terdetik juga, "Bodoh punya ucapan."

No comments: