Wednesday, June 01, 2016

Islamik ?

Beberapa hari lepas, saya menerima mesej di Whatsapp mengatakan Singapura sebagai negara ke 7 paling islamik di dunia.

Hari ini pula, ada media melaporkan betapa Israel pun menghukum isteri PMnya dan bekas PMnya kerana kesalahan rasuah. Cuma tak disebut Israel lebih islamik daripada Malaysia sahaja.

Bagaimana kita menilai islamik nya sesebuah negara ?

Adakah kita menilai dari sudut pandang seorang sekularis ? Menilai daripada sudut pandang seorang orientalis ? Daripada seorang kapitalis ? Nasionalis ?

Jika sebuah negara itu bersih, bersih itu sebahagian daripada iman. Maka ia lebih islamik kah ?

Jika negara itu rendah kadar rasuah atau salah guna kuasa, lebih islamik kah ?

Jika negara itu rendah kadar jenayahnya, maka lebih islamik kah ?

Adakah mereka kurang kadar jenayah kerana iman dan takwa atau kerana tegasnya penguat kuasaan undang2 ?

Adakah mereka bersih kerana iman dan takwa atau kerana terdidik dengan budaya bersih atau kerana cekapnya perkhidmatan di negara mereka ?

Jika mereka tepati masa dalam aktiviti harian, adakah kerana iman dan takwa atau ada faktor2 lain ?

Islamik menjaga hubungan manusia dengan makhluk DAN manusia dengan Penciptanya.

Kelemahan penguatkuasaan, kelemahan akhlak, kelemahan merawat penyakit hati dalam diri di negara yang dilabelkan "Negara Islam" membuka ruang orang kafir mempersenda dan mengejek orang Islam. Bahkan orang Singapura pun mengejek dan memandang sinis orang Islam dari negara jirannya Malaysia, Indonesia malah orang Islam di Singapura sendiri.

Saya tidak setuju, Singapura dinobatkan negara ke 7 paling Islamik kerana islamik itu tidak dinilai secara menyeluruh, kecuali hanya yang menyeronokkan dan memuaskan hati manusia semata.

Selepas ini, mungkin ada pula yang akan kata kerajaan Pulau Pinang lebih Islamik berbanding Kelantan, Terengganu, Selangor atau Johor.

Tanyalah mereka, apa yang islamiknya ? Jawapan mereka pasti yang menyedapkan mata mereka melihat, menyeronokkan telinga mendengar, polisi yang menggembira dan menyeronokkan rakyat, redha rakyat tanpa menilai redha Allah.

Apapun, orang Islam wajar melihat scara positif dan memuhasabah diri dengan segala kelemahan kita mengawal nafsu duniawi kita, memntingkan diri sendiri dan suka mencari alasan.

No comments: