Monday, May 30, 2016

Pindaan Akta 355 dan PRK

"Akta 355 tidak ada kaitan degan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan (2015) kerana cadangan pindaannya hanya sekadar menambah kuasa hukuman bagi bidangkuasa jenayah yang sedia ada dalam Kanun Jenayah Syariah Kelantan 1985, bukannya bagi membolehkan mahkamah syariah membicarakan kesalahan-kesalahan hudud dan qisas seperti yang diperuntukkan dalam KJS II (1993) 2015.

Saya beranggapan draf RUU ini telah dibuat secara tergesa-gesa dengan kesilapan yang disengajakan untuk memerangkap Presiden Pas dan pemimpinnya yang lain dalam polemik isu pelaksanaan hukum hudud yang sengaja dicipta untuk memporak perandakan parti-parti pembangkang"

- Naib Pengerusi Amanah Kelantan, Che Ibrahim Mohamed

Siapakah pembangkang itu ? Pas atau PH ? Dikatakan, Presiden Pas diperangkap. Tapi setakat ini, yang lebih porak peranda nampaknya ialah BN. PH pun nampak macam terperangkap juga.

Sekurang2nya, untuk PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, BN dalam keadaan agak tertekan buat masa ini.

Pas mencalonkan Adun Meru di Sungai Besar. Saya kira sekali lagi, Amanah terperangkap. Mengikut pengamatan saya, jika Amanah mahu lihat BN kalah, lebih baik Amanah jangan bertanding di Sungai Besar.

Sebaliknya jika Amanah mahu lihat Pas kalah, dipersilakan bertanding di Sungai Besar.

Saya percaya, Amanah akan dapatkan nasihat daripada "Decision Maker" terlebih dahulu sama ada mahu meletak calon atau tidak.

Setakat ini, Dap beriya2 mahu Amanah meletakkan calon di situ. Dap tak peduli Amanah kalah kerana Dap tak rugi apa2. Mereka hanya nak lihat Pas kalah. Itu saja.

PKR mungkin berbelah bagi.

Dalam Amanah sendiri, saya kira mereka sedar, jika mereka bertanding, BN akan menang. Tetapi PRK bukan sekadar soal menang kalah. Ia dipercayai pilihanraya kecil terakhir sebelum PRU. Jadi mereka perlu uji kekuatan pengaruh, melatih jentera parti dan membuka ruang untuk mengatur strategi. Keputusan atau dapatan daripada gerak kerja dan keputusan dalam PRK akan menentukan strategi mereka seterusnya.

Khalid Samad kata, Pas sepatutnya meletakkan Salehin Muhyi di situ jika mahu tarik sokongan Melayu. Hik..hik..hik.. Bila musuh politik beri nasihat, mesti ada muslihatnya, tak begitu ?

Ia memberi gambaran, pilihan Pas adalah tepat dan mampu menggugat.

No comments: