Saturday, August 23, 2008

Harga baru petrol

Harga baru petrol ringankan beban rakyat. Itulah tajuk satu laporan akhbar hari ini. Bila harga turun ia meringankan beban rakyat. Bila harga naik, ia tidak membabankan rakyat.

Yang seronoknya, alasan Shahrir Samad bahawa pengusaha minyak ada beberapa masalah teknikal bila nak turunkan harga minyak. Kalau nak naikkan, itu tak ada masalah. Oleh sebab itu, harga minyak paling kerap boleh turun ialah sebulan sekali.

Di Singapura, harga petrol pernah turun 5 kali dalam tempoh 20 hari. Ini berita pada 27/07/2008. Macam mana dia orang boleh buat ? Di sana harga petrol tidak dikawal kerajaan. Mereka tak pakai RON97 tetapi RON 92, RON 95, RON98 dll. Harga disana cecah 2 dollar. Kalau banding dengan gaji mereka, lebih kurang 2 ringgit banding gaji kita juga la.

Apapun, sebagai orang Islam, kita kenalah bersyukur. Jika kita bersyukur, Allah akan tambahkan lagi, jika kita kufur dengan nikmat Allah, tunggulah azabNya.

Nasib baik sejak harga petrol naik, saya tak pernah isi penuh tangki. Kecuali masa pergi Kuala Ketil, Kedah tempoh hari. Ye lah nak jalan jauh, kenalah isi banyak-banyak. Karang sangkut kat mana-mana kan susah.

Cerita pasal Kuala Ketil, di majlis kenduri kahwin di sana, saya sempat rakam gambar dua orang ini sedang berbual-bual. Mereka adalah Timb. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (bapa saudara pengantin) dan Datuk Abdul Azeez Rahim (exco pemuda UMNO).

No comments: