Friday, August 29, 2008

Saya cuba untuk bersifat terbuka (open minded). Mendapatkan maklumat daripada kedua-dua pihak yang berbeza pendapat, menimbangkannya dan membuat keputusan secara matang, bijak dan tidak emosi, dan yang paling penting tidak tersasar daripada syariat.

Namun saya hanya manusia biasa. Ketika PRK P44 Permatang Pauh baru-baru ini, saya tak sanggup lagi menonton berita TV. Berita radio jam 7 pagi pun cukup meloyakan saya. Bukan saya seorang yang begitu. Ada kawan-kawan saya pun sama dengan saya. Namun saya masih membaca akhbar perdana melalui internet. Berita TV baik RTM mahupun TV3 pada saya sangat keterlaluan. Itu hak mereka untuk menyokong pihak mana. Tetapi yang jelas, maklumat di TV tidak sama langsung dangan maklumat di internet melalui media alternatif. Bukan sahaja berat sebelah malah ditokok tambah sehingga tahap rakyat jadi meluat.

Saya memang sudah menjangka Anwar akan mendapat majoriti lebih besar kali ini. Tetapi kalau ditimbang daripada media pro BN, Anwar mungkin akan kalah. Saya percaya, laporan sebegini membuatkan pengundi atas pagar berpihak kepada PKR. Mengikut pemerhatian saya, yang paling mudah terpengaruh dengan media perdana tempatan ialah kaum wanita melayu. Orang lelaki lebih degil, berani dan tidak mudah dipengaruhi dengan provokasi media. Tetapi orang perempuan (terutamanya melayu) mudah percaya dengan isu melayu terancam, pembangkang ganas dan kerajaan yang jujur, ikhlas dan telah banyak berbudi semakin dilupakan. Kesian kerajaan yang jujur itu. Kerajaan BN ibarat kaum mustadh'afin. Sudah tiba masa untuk membela mereka.

Media cuba meraih simpati rakyat terutama kaum melayu. Mereka sedar hati orang melayu mudah dilembutkan, macam kerak nasi kena air. Labih-lebih lagi kaum wanita melayu. Orang perempuan bila berkumpul jarang bercakap soal pelitik atau isu nasional. Tetapi orang lelaki mesti ada nak sentuh sikit isu semasa. Dan dimana-mana, mudah ditemui kumpulan lelaki yang makin membenci laporan media yang pro BN. Jelas mereka tidak mudah terpengaruh atau mungkin menutup telinga langsung daripada berita di TV.

Tahniah kepada PKR dan PR. Tahniah kepada Anwar. Walaupun saya semakin kurang minat dengan Anwar terutama dengan isu 16 September, namun saya tetap tidak mahu BN menang.

1 comment:

Hasbullah Pit said...

Saya suka blog sebegini yang benar2 menyatakan pendapat.

Terima kasih keranam mengunjungi blog saya.