Monday, August 25, 2008

Wang royalti bantu pelajar

MB Terengganu dilaporkan mahu membiayai pembiayaan pendidikan anak-anak Terengganu ke luar negara. Molek lah tu Datuk.

Terengganu patut belanja lebih untuk pendidikan, sama ada untuk yang ke luar negara mahu pun dalam negara, di IPT mahu pun sekolah rendah. Kerajaan berkebajikan sepatutnya menumpukan usaha jangka panjang dan bukan jangka pendek dengan memberi imbuhan kewangan segera, itu ini percuma. Percuma tu hanya sementara sahaja kerana lambat laun kerajaan mana pun tak kan mampu untuk terus-terusan mengajar rakyat dengan budaya subsidi. Subsidi hanya perlu untuk golongan yang hilang upaya untuk berdikari sahaja. Yang ada keupayaan, kena beri pelajaran, kemahiran, bimbingan supaya boleh berdikari.

Memang semua orang suka bila cukai pintu percuma, air percuma, khidmat kesihatan percuma, pendidikan percuma tapi sampai bila nak macam tu. Memang manis bunyinya, kerajaan berkebajikan. Tapi rakyat perlu diberi kesedaran supaya bersedia untuk berdikari. Semua kena berssedia daripada awal. Pendidikan, kena menabung daripada awal untuk masa depan anak-anak. Kesihatan, kena ada persediaan wang kecemasan. Didiklah rakyat supaya menyertai skim takaful. Alhamdulillah, Terengganu pun dah ada hospital swasta.

Seorang sepupu saya dibawa ke unit kecemasan Hospital Selayang (milik kerajaan) beberapa minggu lepas. Lebih 3 jam menunggu untuk selesai rawatan. Pernah adik ipar saya dibawa ke Hospital KL (HKL) kerana disyakki denggi. Kami disuruh balik dan datang semula esok sebab Lab dah tutup.

Saya pernah ke Hospital Ampang Puteri kerana disyakki denggi. Tak sampai 10 minit darah diperiksa, Doktor sahkan, memang denggi. 3 hari di hospital, bilnya RM2500 lebih. Nasib baik syarikat bayar. Ibu saya masuk HKT. Lebih seminggu dan kosnya percuma (sebab ada anak kakitangan kerajaan).

Moralnya, rakyat perlu bersedia untuk berdikari dan membayar perkhidmatan kalau mahu perkhidmatan yang baik dan lebih berkualiti. Dan lebih mudah berdikari jika kita berilmu dan menjadi bangsa yang sanggup bersaing.

p/s - Guana gamok pulok pejabat Ketengah kena sita sebab tak mboh bayar ? Buat malu je. Dah la baru ni UMNO kena bayar RM218 juta sebab tak mboh bayar. Jangan pejabat UMNO kat PWTC pun kena sita dah le.

No comments: