Tuesday, January 26, 2010

Blogger Aduka Taruna direman

Saya tak sempat baca artikel mana yang menyebabkan blogger AAduka Taruna direman. Saya selalu baca blog dia. Dalam Sage feed saya, Blog Aduka diletak dalam folder Blogger Reform. Walaupun saya benci dengan cara dia menulis, saya baca juga.

Blogger yang pernah lancarkan projek langgar Hadi ini ditahan reman kerana tulisan yang didakwa menghina Almarhum Sultan Johor. Entah tulisan dia sendiri atau tulisan pengunjung blog, Wallahua'lam.

Tapi tulisan Aduka sebelum ini memang melampau-lampau. Kita orang Islam, ada etika sendiri dalam menulis. Dalam blog Aduka, dikatakan, dia hanya ikut contoh yang dibuat UMNO. Bila masa pula UMNO jadi ikon kita. Kenapa budaya UMNO yang menjadi ikutan kita ?

Aduka pernah menghina Hadi Awang. Lebih teruk lagi, dia menghina jemaah masjid Rusila dengan lawak memperbodohkan jemaah Rusila. Saya tertanya-tanya, apa dosa jemaah masjid Rusila kepada Aduka hingga dia sanggup menghina begitu. Dalam hati saya berkata, "Allah maha adil. Allah tahu apa balasan yang sebaiknya untuk Aduka, yang boleh menginsafkan Aduka dan mendidik Aduka kembali kepada cara Islam."

Saya hanya berdoa semoga Aduka mendapat keinsafan. Allah masih sayangkan dia. Dia kena minta maaf kepada semua ulama yang pernah dihina dan dimakinya. Tidak lupa kepada jemaah masjid Rusila.

Kepada kita semua, ingatlah Allah maha adil. Jangan terlalu angkuh bila berkata. Keangkuhan selalu dipercepatkan balasannya. Syukurlah kalau kita insaf dulu. Kalau kita mati dulu sebelum sempat insaf ?

Kesihan dengan keluarga Aduka. Isterinya turut menjadi mangsa. Ramai juga yang simpati dengannya. Sayangnya dia tak ingat nak simpati pada orang yang dimakinya.

Hadi Awang pernah sinis kat Kit Siang dan Karpal dengan mengatakan mereka ubat tamat tempoh. Sepenggal je Allah beri Hadi jadi MB Terengganu. Allah sayangkan Hadi.

Kita mahu orang bersikap terbuka menghadapai perbezaan pendapat tetapi kita tak habis-habis menyindir dan mempersendakan pendapat orang yang berbeza dengan kita. Kita katakan perbezaan pendapat itu satu rahmat tetapi sikap kita tak menunjukkan kematangan dalam menghadapi perbezaan pendapat. Dalam isu nama Allah pun, kita dapat lihat bagaimana Harun Din dihina kerana ketegasannya mempertahankan pendapatnya.

Masa untuk muhasabah.

No comments: