Thursday, January 14, 2010

KUALA LUMPUR - Sekali pandang, bas Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn. Bhd. (RapidKL) memang canggih dan pasti selesa dinaiki.

Hakikatnya, kepincangan dalam perkhidmatan mereka, baik dari segi jaminan menepati masa, cara pemanduan, tahap keselesaan penumpang dan aspek keselamatan mengimbau kembali ingatan warga kota kepada era bas mini yang pernah menjadi 'raja jalan raya' satu ketika dulu.

Bagi Ketua Pegawai Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd. Yusof Abdul Rahman, masalah yang membelenggu RapidKL itu perlu diatasi segera jika syarikat itu tidak mahu tahap perkhidmatan mereka dicap sama seperti era bas mini satu masa dahulu.

"Kita sokong RapidKL kerana mereka menjanjikan perkhidmatan lebih baik tetapi jika masalah-masalah ini tidak diatasi, kualiti mereka sama seperti zaman bas mini,'' tegas beliau.


Itu laporan akhbar Kosmo. Ini pula mengikut pemerhatian saya.

Kalau nak komplen perkhidmatan bas di KL, paling teruk ialah bas Metro dan SJ. SJ ni bukan bas Sri Jaya. Tapi entah kompeni mana yang dibawa masuk ke KL pada zaman Khalid Nordin jadi menteri yang jaga LPKP. Sebelum itu, bas di KL cuba diseragamkan pada era Mahathir dengan kualiti yang cantik, baru dan ada pendingin hawa. Cuma tang jadual bas je susah nak kawal.

Sekali pada zaman Pak Lah, bas-bas buruk dibenarkan semula beroperasi di KL. Pemandu bas-bas ini berlumba-lumba di jalan raya, macam bas mini dulu-dulu tetapi bezanya kini dengan bas panjang yang lebih membahayakan pengguna jalan raya yang lain.

Dan akhbar-akhbar melayu sibuk komplen pasal bas RapidKL. Bas Metro berlumba-lumba dengan bas SJ, tak pula dihebohkan. Ada pemandu bas siap guna alat walkie-talkie, bagi arahan gengnya supaya halang bas RapidKL dekat "bus stop" sementara rakannya jalan dulu untuk menyapu pelanggan di depan. Itu belum kira ekzos bas yang mengeluarkan asap hitam legam, menyesakkan dada penunggang motor di belakangnya.

Tak tahu lah saya pasal Rapid KL. Itu cerita kawan saya pernah naik bas panjang yang berlumba-lumba dalam perjalanan Rawang-KL. Sampai bas bergesel-gesel pun ada. Memang kecut perut dibuatnya.

Harap pegawai FOMCA tu siasat dan dedahkan sama sikap pemandu yang tidak mengutamakan keselamatan. Pernah saya nampak seorang penumpang (Mat Saleh) yang turun bas Metro dan marah-marah sebab bas tu tak melalui jalan yang ditetapkan sebaliknya melalui jalan alternatif yang tak sibuk. Akibatnya, Mat Saleh tu terpaksa menapak jauh.

No comments: