Friday, January 15, 2010

Khutbah Jumaat hari ini

Khutbah Jumaat di masjid Wilayah hari ini berkenaan bahay gula. Umat Islam diseru supaya jangan ambil banyak gula dalam makanan dan minuman. Juga diberitahu rasional kenapa kerajaan menaikkan harga gula.

Sekali dengar, macam majlis penerangan Umno je. Nasihat seperti ini saya rasa tak perlu guna mimbar Jumaat. Di dewan serbaguna pun boleh cakap. Tak cukup lagi ke kempen di TV dan radio ? Di suratkhabar [un siar benda sama juga.

Memang elok masjid digunakan untuk beri nasihat kesihatan, nasihat isu keselamatan bahaya ragut, macam mana nak elak ragut, nak elak rogol dan sebagainya. Penyampaian boleh dibuat bukan hanya oleh imam tetapi oleh doktor termasuk doktor bukan Islam atau oleh anggota polis, bomba dan sebagainya.

Mimbar Jumaat sepatutnya menitik beratkan isu memantapkan akidah, memantapkan syariah dalam diri umat Islam, dalam keluarga dan dalam masyarakat. Masalah akidah dan syariah pun hancur, dok cerita pasal harga gula RM1.65 sen sekilo. Nasib baik tazkirah sebelum Jumaat cerita pasal solat. Rasionalnya, masih ramai umat Islam yang hadir solat Jumaat tetapi tak solat lima waktu.

Cerita bab solat, ancaman arak, judi, bomoh dan macam macam perkara yang mengancam akidah itu lebih penting daripada nasihat suruh jangan ambil banyak gula di atas mimbar Jumaat. Jemaah pun naik menyampah dengar harga gula kita murah sebab kerajaan beri subsidi.

1 comment:

Bila Diary Bercerita said...

Siapa yang untung & siapa pula yang rugi dengan hal 'GULA' ni?

Mari kita sama-sama fikirkan.