Friday, February 05, 2010

Masjid dengan kemudahan sukan

Saya rasa, ada baiknya kalau pembinaan masjid baru dilengkapi dengan kemudahan sukan. Bukanlah sukan yang perlukan kawasan yang luas dan besar seperti ragbi, atau kos selenggara yang tinggi, tetapi memadailah sukan yang digemari rakyat setempat atau sukan yang kosnya sederhana sahaja.

Menyediakan gym, gelanggang ping-pong, gelanggang badminton, skuasy atau apa saja yang relevan. Boleh juga dilengkapi dengan wifi centre. Jadual penggunaannya tentulah dikawal oleh AJK masjid.

Kalau budak-budak nak main sukan ketika ada majlis ilmu, ambil kesempatan beri tazkirah 10-15 minit. Lepas tu lantaklah dia orang nak main pun.

Satu masjid, cukuplah dengan satu kemudahan saja. Masjid mukim lain, lain pula kemudahannya.

......................................

Baru-baru ini, khabarnya nazir masjid Jamiul Huda Ampang terima surat drpd JAIS minta penjelasan kerana membenarkan Anwar Ibrahim bagi ucapan di masjid.

Saya rasa, dari segi peraturan jelas AJK masjid sudah buat salah. Walau kot mana pun Ahli Parlimen Ampang, Pn Zuraidah nak kata, salah tetap salah. Tapi, ada perkara boleh guna budi bicara.

Kalau orang pergi masjid, tak pakai topi keledar; polis boleh je saman. Ikut undang-undang, salah tetap salah. Tapi polis tak saman pun sebab guna budi bicara.

Saya rasa, memang betul kata Khalid Samad, peraturan JAIS perlu dikaji semula dan dikemaskini. Lihat semula apa tujuan larangan guna masjid kepada orang yang tak ada tauliah.

Sekarang, adakah kalau budak-budak tabligh nak bagi taklim 5-10 minit pun jadi salah ? Kalau DO datang atau ketua kerajaan tempatan (majlis daerah atau majlis perbandaran) datang dan ahli kariah minta dia bercakap sikit, takkan tak boleh kot. Atau dia bukan orang tempatan, tak ada kena mengenapun dengan masyarakat setempat, tapi ada pengalaman yang boleh dikongsikan bersama yang difikirkan sesuai oleh AJK masjid, apa salahnya.

Nak mohon dengan JAIS dulu ke ? Amboi tebalnya karat birokrasi.

No comments: