Wednesday, February 24, 2010

Khilaf penggunaan nama Allah

Beberapa minggu lepas, Ustaz Badrul Amin Baharon datang menyampaikan ceramah di Masjid Ampang. Antara lain disentuh juga isu penggunaan nama Allah oleh penganut kristian.

Antaranya, dinyatakan, Allah itu Tuhan sekelian alam, bukan Tuhan orang Islam sahaja (Rabbil Alamin). Kita tak boleh kata God itu bukan Allah kerana secara tidak langsung, kita menganggap bahawa ada Tuhan lain selain Allah. Cuma orang kristian sudah tersesat bila mengatakan Allah itu ada Tuhan bapa, tuhan anak dan tuhan ibu (trinity) sedangkan Allah itu Esa, Tuhan hanya satu iaitu Allah sahaja.

Beberapa hari lepas pula, Ustaz lain pula menyampaikan kuliah dan mengatakan bahawa orang kristian boleh menyebut nama Alah tetapi tidak boleh menggunakan nama Allah. Jika kita benarkan mereka menggunakan nama Allah, bererti kita membenarkan mereka menggunakan konsep trinity terhadap Allah.

Kata ustaz ini lagi, walaupun syarak tidak melarangnya kerana tiada nas, tidak bererti kita tidak boleh mengadakan undang2 untuk memelihara agama kita. Kita terima ia sebagai khilaf ulama (rahmat). Mereka dengan hujjah2 mereka, dengan ilmu yang ada pada mereka dan kita dengan hujjah kita, dengan ilmu yang ada pada kita.

Di sinilah timbul tauhid uluhiyah dan rububiyah. Kristian menerima konsep rububiyah tetapi menolah konsep uluhiyah. Teringat pula saya kepada seorang lagi penceramah, Sheikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki, seorang pengamal tasawuf juga seorang ahli majlis fatwa Negri Sembilan. Katanya, tiada tauhid uluhiyah dan tauhid rububiyah. Tauhid itu satu sahaja. Orang yang membahagikan tauhid kepada uluhiyah dan rububiyah itu sesat lagi menyesatkan.

Kalau dibanding-bandingkan, boleh pening kepala jemaah yang mendengarnya. Yang penting kita terima ia sebagai khilaf. Perbezaan pendapat itu adalah rahmat kepada kita.

Masalahnya, setengah2 ustaz ni cakap je khilaf itu rahmat. Tapi bila pendapat yang dipegangnya disanggah, mulalah dia melenting dan melatah. Macam orang politik juga. Bila orang tak setuju dengan pendapat dia, mulalah dicari2 kesalahan orang tu.

No comments: