Thursday, February 18, 2010

Maulidur Rasul di Pulau Pinang

Heboh kerajaan DAP P.Pinang nak sekat perarakan maulid rasul. Yang yang diura-urakan untuk dibatalkan hanya perarakan, bukan sambutan.

Dulu, ustaz-ustaz saya di SMKA selalu sinis dengan cara kita sambut maulid rasul. Berarak ramai-ramai, bercapur gaul lelaki perempuan, sambil berselawat. Bila tiba waktu solat, bukan pergi masjid pun. Lagi dahsyat, yang perempuan cuma pakai selendang, nampak jambul besar. Bangga sungguh dapat pegang sepanduk sambil berselawat. Macam demonstrasi aman. Adakah mufti-mufti beri teguran dan cadangan supaya sambutan itu diperelokkan lagi ?

Cara kritikan dibuat terhadap kerajaan P.Pinang seolah-olah perarakan sudah menjadi perkara wajib di P.Pinang. Tak pernah mis ketika Gerakan memerintah P.Pinang. Rupanya tak juga. Tahun 2003 - 2005, tiada perarakan pun. Cuma tak kecoh. PAS pun tak buat kecoh. Apa nak kecoh nya ? Berarak je. Itu pun kena sapu duit penaja juga. Kakitangan jabatan dan syarikat tertentu dipaksa hadir. Maka meningkatlah sudah syiar Islam di bumi P.Pinang.

Di Terengganu, seingat saya, perarakan bukan diadakan tiap-tiap tahun. Buang masa dan tak ada kesan positif langsung kepada masyarakat Islam. Akhlak anak-anak muda makn merosot juga.

Di kampung saya, sambutan dibuat dengan majlis marhaban. Ceramah saya tak pasti. Tapi sebenarnya ceramah (majlis ilmu) lebih baik daripada majlis marhaban. Lepas tu ada kenduri sikit. Orang kampung yang tak pernah ke surau pun berpusu-pusu datang. Kalau selalunya satu saf pun tak penuh, bila ada maulid rasul, dapatlah penuh surau. Tapi untuk satu waktu solat je. Lepas tu balik seperti asal.

Kita digalakkan berselawat setiap hari, lebih-lebih lagi pada hari Jumaat. Hari maulid rasul, tiada pula dalam nas. Khabarnya, Perlis tak pernah berarak sambut maulid rasul. Tak payahlah kita bising-bising.

No comments: