Wednesday, February 24, 2010

Khilaf penggunaan nama Allah

Beberapa minggu lepas, Ustaz Badrul Amin Baharon datang menyampaikan ceramah di Masjid Ampang. Antara lain disentuh juga isu penggunaan nama Allah oleh penganut kristian.

Antaranya, dinyatakan, Allah itu Tuhan sekelian alam, bukan Tuhan orang Islam sahaja (Rabbil Alamin). Kita tak boleh kata God itu bukan Allah kerana secara tidak langsung, kita menganggap bahawa ada Tuhan lain selain Allah. Cuma orang kristian sudah tersesat bila mengatakan Allah itu ada Tuhan bapa, tuhan anak dan tuhan ibu (trinity) sedangkan Allah itu Esa, Tuhan hanya satu iaitu Allah sahaja.

Beberapa hari lepas pula, Ustaz lain pula menyampaikan kuliah dan mengatakan bahawa orang kristian boleh menyebut nama Alah tetapi tidak boleh menggunakan nama Allah. Jika kita benarkan mereka menggunakan nama Allah, bererti kita membenarkan mereka menggunakan konsep trinity terhadap Allah.

Kata ustaz ini lagi, walaupun syarak tidak melarangnya kerana tiada nas, tidak bererti kita tidak boleh mengadakan undang2 untuk memelihara agama kita. Kita terima ia sebagai khilaf ulama (rahmat). Mereka dengan hujjah2 mereka, dengan ilmu yang ada pada mereka dan kita dengan hujjah kita, dengan ilmu yang ada pada kita.

Di sinilah timbul tauhid uluhiyah dan rububiyah. Kristian menerima konsep rububiyah tetapi menolah konsep uluhiyah. Teringat pula saya kepada seorang lagi penceramah, Sheikh Fuad Kamaluddin Al-Maliki, seorang pengamal tasawuf juga seorang ahli majlis fatwa Negri Sembilan. Katanya, tiada tauhid uluhiyah dan tauhid rububiyah. Tauhid itu satu sahaja. Orang yang membahagikan tauhid kepada uluhiyah dan rububiyah itu sesat lagi menyesatkan.

Kalau dibanding-bandingkan, boleh pening kepala jemaah yang mendengarnya. Yang penting kita terima ia sebagai khilaf. Perbezaan pendapat itu adalah rahmat kepada kita.

Masalahnya, setengah2 ustaz ni cakap je khilaf itu rahmat. Tapi bila pendapat yang dipegangnya disanggah, mulalah dia melenting dan melatah. Macam orang politik juga. Bila orang tak setuju dengan pendapat dia, mulalah dicari2 kesalahan orang tu.

Monday, February 22, 2010

Royalti : Adakah buku ini berbohong ?




Berikut saya paparkan petikan sebuah buku yang diterbitkan sempena pertabalan DYMM Sultan Mahmud Terengganu pada 21 Mac 1981.

Di dalamnya, disebutkan bahawa bayaran wang tunai oleh Petronas kepada kerajaan Terengganu adalah sebanyak 5% drp nilai petroleum mengikut perjanjian antara kerajaan negeri dengan Petronas. Semua orang tahu, pelantar itu berada nun jauh di luar pantai Terengdanu, lebih drp 3 bt nautika.

Tiba-tiba hari ini, kerajaan persekutuan mengeluarkan kenyataan kononnya perjanjian itu hanya untuk minyak yang berada dalam lingukngan 3 bt nautika.

Persoalannya, adakah buku ini tidak menyiarkan fakta yang betul? Kalau salah, kenapa tiada pihak yang tampil membuat pembetulan selepas ia diterbit dan diedarkan ? Atau kerajaan negeri pada masa itu sengaja berbohong kepada rakyat ?

Thursday, February 18, 2010

Maulidur Rasul di Pulau Pinang

Heboh kerajaan DAP P.Pinang nak sekat perarakan maulid rasul. Yang yang diura-urakan untuk dibatalkan hanya perarakan, bukan sambutan.

Dulu, ustaz-ustaz saya di SMKA selalu sinis dengan cara kita sambut maulid rasul. Berarak ramai-ramai, bercapur gaul lelaki perempuan, sambil berselawat. Bila tiba waktu solat, bukan pergi masjid pun. Lagi dahsyat, yang perempuan cuma pakai selendang, nampak jambul besar. Bangga sungguh dapat pegang sepanduk sambil berselawat. Macam demonstrasi aman. Adakah mufti-mufti beri teguran dan cadangan supaya sambutan itu diperelokkan lagi ?

Cara kritikan dibuat terhadap kerajaan P.Pinang seolah-olah perarakan sudah menjadi perkara wajib di P.Pinang. Tak pernah mis ketika Gerakan memerintah P.Pinang. Rupanya tak juga. Tahun 2003 - 2005, tiada perarakan pun. Cuma tak kecoh. PAS pun tak buat kecoh. Apa nak kecoh nya ? Berarak je. Itu pun kena sapu duit penaja juga. Kakitangan jabatan dan syarikat tertentu dipaksa hadir. Maka meningkatlah sudah syiar Islam di bumi P.Pinang.

Di Terengganu, seingat saya, perarakan bukan diadakan tiap-tiap tahun. Buang masa dan tak ada kesan positif langsung kepada masyarakat Islam. Akhlak anak-anak muda makn merosot juga.

Di kampung saya, sambutan dibuat dengan majlis marhaban. Ceramah saya tak pasti. Tapi sebenarnya ceramah (majlis ilmu) lebih baik daripada majlis marhaban. Lepas tu ada kenduri sikit. Orang kampung yang tak pernah ke surau pun berpusu-pusu datang. Kalau selalunya satu saf pun tak penuh, bila ada maulid rasul, dapatlah penuh surau. Tapi untuk satu waktu solat je. Lepas tu balik seperti asal.

Kita digalakkan berselawat setiap hari, lebih-lebih lagi pada hari Jumaat. Hari maulid rasul, tiada pula dalam nas. Khabarnya, Perlis tak pernah berarak sambut maulid rasul. Tak payahlah kita bising-bising.

Friday, February 05, 2010

Masjid dengan kemudahan sukan

Saya rasa, ada baiknya kalau pembinaan masjid baru dilengkapi dengan kemudahan sukan. Bukanlah sukan yang perlukan kawasan yang luas dan besar seperti ragbi, atau kos selenggara yang tinggi, tetapi memadailah sukan yang digemari rakyat setempat atau sukan yang kosnya sederhana sahaja.

Menyediakan gym, gelanggang ping-pong, gelanggang badminton, skuasy atau apa saja yang relevan. Boleh juga dilengkapi dengan wifi centre. Jadual penggunaannya tentulah dikawal oleh AJK masjid.

Kalau budak-budak nak main sukan ketika ada majlis ilmu, ambil kesempatan beri tazkirah 10-15 minit. Lepas tu lantaklah dia orang nak main pun.

Satu masjid, cukuplah dengan satu kemudahan saja. Masjid mukim lain, lain pula kemudahannya.

......................................

Baru-baru ini, khabarnya nazir masjid Jamiul Huda Ampang terima surat drpd JAIS minta penjelasan kerana membenarkan Anwar Ibrahim bagi ucapan di masjid.

Saya rasa, dari segi peraturan jelas AJK masjid sudah buat salah. Walau kot mana pun Ahli Parlimen Ampang, Pn Zuraidah nak kata, salah tetap salah. Tapi, ada perkara boleh guna budi bicara.

Kalau orang pergi masjid, tak pakai topi keledar; polis boleh je saman. Ikut undang-undang, salah tetap salah. Tapi polis tak saman pun sebab guna budi bicara.

Saya rasa, memang betul kata Khalid Samad, peraturan JAIS perlu dikaji semula dan dikemaskini. Lihat semula apa tujuan larangan guna masjid kepada orang yang tak ada tauliah.

Sekarang, adakah kalau budak-budak tabligh nak bagi taklim 5-10 minit pun jadi salah ? Kalau DO datang atau ketua kerajaan tempatan (majlis daerah atau majlis perbandaran) datang dan ahli kariah minta dia bercakap sikit, takkan tak boleh kot. Atau dia bukan orang tempatan, tak ada kena mengenapun dengan masyarakat setempat, tapi ada pengalaman yang boleh dikongsikan bersama yang difikirkan sesuai oleh AJK masjid, apa salahnya.

Nak mohon dengan JAIS dulu ke ? Amboi tebalnya karat birokrasi.

Velodrom Dungun : Bukan penduduk kampung yang bantah

Laporan Buletin Online menyebut, bantahan sebenar ke atas majlis pelancaran pembinaan velodrom di Kg Sura Dungun sebenarnya dibuat oleh JKKK dan bukan penduduk kampung.

Bila ada laporan bantahan, saya pun tercari-cari di TranungKite dan lain-lain blog PAS di Terengganu tetapi satu pun tak jumpa. Sebab itu saya katakan, tak jelas apa punca sebenar bantahan itu.

Rupa-rupanya, orang UMNO sendiri yang bantah. Memang lah tak berpandangan jauh pun. he..he..he.. Mungkinkah sebab JKKK di situ tak dapat komisyen langsung ? Atau Pok Rosli, Ketua UMNO Bhg Dungun yang tak dapat komisyen ? Atau sengaja nak sabotaj Shabery Cheek ?

Kalau suruh pilih Ahmad Said dengan Shabery Cheek untuk bertanding di DUN sebagai bakal MB Terengganu dalam PRU akan datang, saya lebih suka Shabery Cheek. Itu pun kalau UMNO menang lagi. Kalau PAS yang menang, jangan pilih Abu Bakar Chik pulak. he..he..he..

Wednesday, February 03, 2010

Velodrom di Sura, Dungun

Cadangan MSN untuk membina velodrom mini di Sura, Dungun mendapat bantahan masyarakat tempatan. Menteri Belia dan Sukan, Shabery Cheek kecewa.

Secara peribadi, saya juga kecewa tetapi tidak begitu pasti apakah rasional sebenar disebalik bantahan itu. Bagi saya, kerajaan perlu banyakkan lagi kompleks sukan mini di daerah-daerah di Terengganu.

Orang Terengganu suka sangat guna terma "MEMBAZIR" untuk kebanyakan projek kerajaan terutama untuk sukan dan kebudayaan. Aktiviti sukan dan kebudayaan masih dilihat banyak merosakkan akhlak muda-mudi dengan pendedahan aurat, bercampur gaul lelaki perempuan dan pengabaian solat dan majlis ilmu. Saya tak mahu nafikan itu tetapi itu soal lain. Pengisian program boleh diperkemaskan dan diperbaiki.

Velodrom itu hanya velodrom mini sahaja. Ia banyak boleh dimanfaatkan oleh anak-anak muda di Dungun khasnya. Sekolah-sekolah dan persatuan peringkat daerah juga boleh memanfaatkan velodrom itu untuk melahirkan lebih ramai athlit basikal.

Terengganu boleh dikatakan agak menyerlah dengan sukan lumba basikal sejak dulu, selain sukan hoki. Malangnya, athlit sukan itu tidak menuju kepada pencapaian yang lebih baik. Kalau hoki, setakat sekolah-sekolah je atau hingga bawah 21 tahun. Lepas tu hilang. Kerajaan dan persatuan seolah-olah tidak membantu menaikkan minat rakyat dengan malahirkan pasukan peringkat negeri yang disegani atau diminati seperti bolasepak.

Saya bukan orang Dungun, jadi saya tak pasti lokasi tapak pembinaan. Memanglah ia mungkin kurang memberi manfaat secara langsung dan cepat kepada penduduk tempatan. Orang Dungun dan Terengganu perlu fikir untuk jangka masa yang lebih panjang.

Dari segi kos senggaraan, apapun bangunan moden perlukan kos senggaraan yang tinggi. Tetapi saya percaya, ia masih berbaloi disamping memberi peluang pendapatan kepada syarkat kroni untuk meraih rezeki. he..he..he..

Kutipan derma untuk blogger Aduka Taruna

Saya setuju, blogger AT tidak sepatutmya dibiar sendirian menanggung susah, sebaliknya dibimbing. Walaupun susah itu ciptaan dia sendiri.

Tetapi saya rasa, dia wajar menerima hukuman atas keceluparannya sebelum ini. Tak perlu ramai-ramai orang bantu dia. Kalau ramai sangat yang datang bantu, dia jadi selesa dan kurang ambil iktibar. Perlu ada orang bantu tetapi secara low profile sahaja. Tak payah hebohkan dan beri publisiti. Biar dia dihukum oleh Allah dengan sedikit kesusahan dan bantu lah dia kembali kepada cara yang Islami.