Tuesday, January 17, 2012

Hasan Ali : Asal bukan Anwar

Kalau ada penyokong PR yang lancarkan kempen ABU (asal Bukan UMNO), maka Hasan Ali pula lancarkan kempen ABA (Asal Bukan Anwar). Utusan hari ini memaparkan tajuk berita "Tolak Anwar" selepas tajuk semalam, "Anwar tidak boleh dipercayai". (hari2 dengan tajuk memburukkan Anwar je ?)

Walaupun tokoh yang disebut2 mempunyai pengaruh besar di Selangor ini tidak menyertai UMNO sehinga kini, namun beratus2 penyokong beliau sudah pun mendahului beliau dengan mengisytiharkan menyertai UMNO walaupun angka sebenar mungkin hanya beberapa orang sahaja. (Utusan melaporkan Hasan sebagai berkata, dia tidak akan menyertai UMNO, tetapi tidak pula menyatakan sebab2nya.)

Terbaru, Hasan mahu buat roadshow keseluruh negara, untuk menyampaikan syarahan tetang parasit dalam PAS. Mungkin selepas ini, kita bakal saksikan, "beribu2" penyokong PAS akan hadir ke ceramah beliau untuk mendengar sendiri syarahan beliau yang menghiburkan itu.

Nampaknya, Hasan Ali akan menjadi semakin sibuk selepas ini. Selain meneruskan ceramah isu murtad dan isu arak, kini isu Anwar Ibrahim dan parasit dalam PAS pula. Tentunya, isu2 ini memerlukan pentas yang berbeza sebab isu murtad dan isu arak berbeza audiennya dengan isu parasit dalam PAS. Takkan nak guna pentas HIMPUN untuk bercakap pasal parasit dalam PAS.

Hasan mungkin tak bertanding dalam PRU akan datang. Saya tak nampak UMNO akan beri laluan kepada Hasan. Ketika Hasan Ali singkirkan Hasan Syukri di kerusi naib presiden, ramai yang tak gembira. Jawatan pesuruhjaya PAS negeri juga diserah kepada Hasan Ali. Hasan Ali dipuji penyokong2 beliau, seronok mendengar caramahnya yang sinis walaupun kadang kala agak bangga diri.

Media UMNO dan penyokong2 UMNO mengutuk Hasan Ali sebagai ayam sabung PAS atau pelawak baru PAS yang hanya pandai bercakap. Biasalah, tokoh motivasi bila bercakap. Melebih2. Pemerhatian secara rambang dikatakan sebagai kajian. Bila masa dan siapa sebenarnya yang buat kajian ntah. Media UMNO cuba memuji2 Hasan Shukri sebagai simpati kononnya. Tapi Hasan Shukri tak termakan dengan pujian. Dia kenal siapa yang memujinya. Pujian yang tidak ikhlas. Puji ada makna.

Baru setahun menjadi ketua di Selangor, sudah mula ada yang meluat dengan Hasan Ali. Semakin lama semakin bercambah dan bertambah pula. Sebahagian besar yang lain cuba untuk hormati dan taati ketua.

Namun, nampaknya ia tidak bertahan lama. Akhirnya, ia meletup juga. Saya sendiri tak begiu berminat dengan kritikan terhadap Hasan Ali walau berbagai bukti dibawa. Apatah lagi saksi yang bawa bukti itu sendiri tak begitu mantap dan kemas penampilannya (dari segi imej serta bahasa penyampaiannya yang terlalu emosi mungkin).

Kini, Hasan Ali benar2 telah membuktikan sendiri siapa dirinya. Hasan Ali tak perlu salahkan sahabat2 seperjuangan, sebaliknya salah dia sendiri. Hasan Ali semakin menjauhkan dirinya dengan penyokong2 PAS yang masih sayangkannya. Makin banyak dia bercakap, makin banyak yang membencinya kerana dia kini sudah gagal mengawal emosi dan makin kurang berhati2 selepas dipecat. Benarlah, pemimpin boleh datang dan pergi. Perjuangan harus diteruskan. Perjuangan ini dipelihara oleh perlembagaan parti, oleh dasar parti, oleh jemaah secara kolektif, oleh majlis syura yang bukan memandai2 tetapi cukup berhati2 membuat keputusan.

Tetapi Hasan Ali merasa dia lebih bijak dan tahu rahsia2 yang orang lain tidak tahu.

1 comment:

Anonymous said...

Sebagai orang yang tak berparti, saya nampak PAS banyak berubah, sebagai contoh:

Dahulu PAS selalu komplin (complaint) berapa banyak kilang2 arak, ladang2 babi, kuil2 yang terdapat di Malaysia , dan tiada undang2 HUDUD. tetapi sekarang tidak lagi.

Apakah dahulunya PAS lebih Islamic atau kurang Islamik dp sekarang.