Tuesday, April 17, 2012

Janji-janji Pakatan Rakyat

Lim Kit Siang hari ini berjanji untuk membentuk suruhanjaya diraja (RCI) berhubung skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) sekiranya berjaya menawan Putrajaya


Saya rasa, janji seperti ini bukan sahaja lebih manasabah malah lebih mudah untuk dilaksanakan dan lebih menarik daripada janji2 yang berbentuk terlalu memanjakan rakyat seperti itu ini semuanya percuma.

Dalam janji2 yang lepas pun, PR terpaksa mengambil masa yang lama untuk dilaksanakan, atau tidak dilaksanakan sepenuhnya bagai diimpikan rakyat, sebaliknya hanya sebahagian sahaja. Ia lebih berbentuk sekadar lebih baik daripada era kerajaan sebelumnya.

Menjanjikan tol dihapuskan, rakyat terbayangkan "tol free" di semua lebuhraya. Hakikatnya, belum tentu free sepenuhnya atau free semuanya.

Menjanjikan pendidikan percuma, saya juga percaya pasti ada caranya tetapi bukan sebagai yang difikirkan oleh rakyat, seolah2 tiada bayaran langsung.

Air percuma di Selangor misalnya sebenarnya hanya 20 meter padu sahaja. Itupun mengambil masa yang lama untuk dilaksanakan sebelum semua lapisan rakyat dapat menikmatinya.

Lebih baik janji untuk siasat dakwaan Mahfuz mengenai SPRM dan Pendaftaran Negara, skandal IC palsu di Sabah, skandal NFC, skandal PKFZ dan banyak lagi skandal yang besar2 mahupun yang kecil2. Ia lebih mudah untuk dilaksanakan dan boleh pula disegerakan.

Kepada mahasiswa di Dataran, jangan "Nnebeng dan Ddo'oh sangat". Ramai yang menyampah sedangkan perjuangan anda sepatutnya disokong. Buktikan kematangan anda dalam membuat tuntutan.

No comments: