Friday, May 27, 2016

"Hudud bill" ? Mana ada "hudud bill" di parlimen ?

Pindaan Akta 355

Akta 355 sudah sedia ada sekian lama. Ia mahu dipinda untuk selaraskan dengan keperluan dan kehendak semasa.

Media2 hari ini memaparkan berita seolah2 pindaan itu untuk membolehkan Kelantan melaksanakan hukum hudud walhal ia tidak benar sama sekali.

Hanya hukuman sedia ada sahaja yang boleh dilaksanakan dengan hukuman lebih adil dan manasabah kerana kekangan akta sedia ada menjadikan hukuman oleh mahkamah syariah sekarang menjadi bahan ejekan dan persendaan sahaja.

Pas memang kurang agresif dan lemah daripada segi jentera penerangan untuk menjelaskan perkara ini, tambahan pula ia tidak dibantu oleh media dan jentera yang lebih berpengaruh.

Amanah dan Dap melihat pindaan ini untuk tujuan menarik sokongan dalam PRK. Siapa agaknya akan meraih laba hasil pembentangan usul ini ? Pas atau Umno ? Tak mungkin kedua2nya kerana mereka saling berlawanan dan berebut menarik sokongan pengundi.

Kalau Amanah turut bertanding dalam kedua2 PRK, kenapa mereka seolah2 merasakan sokongan kepada mereka akan terjejas melalui usul ini ? Bukankah mereka yakin bahawa pindaan ini tidak sesuai pada masa dan ditolak rakyat ?

Logik saya, kalau rakyat menolak usul pindaan ini, maka PH melalui Amanah bakal meraih sokongan yang lebih baik selepas usul ini dibentang diparlimen. Jadi bersyukurlah.

Sepatutnya, sebagai parti yang mahu Islam dimartabatkan di Malaysia, Amanah tambil membantu menjelaskan apakah kesan usul pindaan ini sebenarnya dan mereka sama2 menyokong dengan tegas, bukan hanya mahu mencari salah Hadi.

Sekarang, bila Hadi minta tangguh, ia dilihat sebagai salah dan tidak ikhlas, sekadar mahu meraih laba politik untuk PRK sahaja.

Hakikatnya, jika Hadi mahu ia dibahas serta mertapun, Hadi akan dipersalahkan juga kerana terburu-buru, tidak sabar, gopoh dan tidak memberi masa yang mencukupi untuk usul itu difahami dan dibahas oleh ahli MP.

Amanah perlu muhasabah balik dan mengadakan solat sunat istikharah, mahu usul ini di sokong atau bersama2 dengan Dap, MCA, MIC Gerakan dan lain2 parti yang sekufu menentangnya.

Jangan sengaja kelirukan rakyat. Bantu perjelaskan kepada rakyat.

No comments: