Friday, May 20, 2016

Pilihan raya kecil



Saya sememangnya berharap agar akan ada pilihan raya kecil sebelum PRU akan datang.

Saya sudah jangka keputusan PRN Sarawak tidak akan memberi apa-apa kesan besar kepada keegoan parti2 politik (terutama parti politik Semenanjung) dan penyokong2 mereka.

Takdirnya, 2 PRK akan diadakan tidak lama lagi dan kedua2nya adalah kerusi milik BN. Cuma lawannya dalam PRU lepas ialah Pas.

Bagi saya, biarlah Pas dan Amanah bertanding di mana2 mereka fikir nak bertanding supaya keputusannya dapat dijadikan panduan untuk PRU akan datang.

Juga, kesan PRK kali ini, PKR kena buat keputusan dengan tidak berbelah bahagi kerana ia akan beri implikasi kepada kerja sama seterusnya dalam PRU akan datang.

Saya harap, rakyat akan menghukum pemimpin politik yang semakin kelihatan ego dan sombongnya.

Walaupun saya lebih selesa dengan pendekatan Hadi Awang hari ini berbanding dulu, tetapi saya berpendapat, beliau sebenarnya banyak menerima maklumat dan nasihat yang salah daripada pembantu2 di sekelilingnya.

Kalau pendekatan hari ini digunakan pada tahun 80an, tidak berlakulah peristiwa Memali dan kafir-mengkafir pada tahun2 tersebut. Hadi tidak mengambil langkah memperbetulkan keadaan dan salah faham pengikutnya pada masa itu.

Hari ini pula, beliau hampir tidak mengambil langkah memperbetulkan perbezaan pendapat dalam partinya sehingga terpecah dengan lahirnya Amanah. Hadi tiada kemahiran menyatukan kumpulan pro Ulama dengan kumpulan yang pro liberal. (Liberal yang saya maksudkan ialah liberal pendekatannya, bukan liberal akidahnya)

Langkah keluar parti dan menubuhkan Amanah pula adalah satu kesilapan dan Amanah tiada kekuatan sendiri. Jika Amanah mendapat undi agak besar dalam PRK kali ini, itu bukan kerana kekuatannya tetapi kerana sokongan PKR dan DAP.

Saya jangka, Amanah mungkin mendapat jumlah undi lebih baik di Kuala Kangsar berbanding di Sungai Besar, tetapi bukan lebih baik daripada Pas.

PKR perlu bersedia kehilangan kerajaan di Selangor jika keadaan seperti hari ini berterusan pada PRU akan datang. Pas pula perlu bersedia kehilangan kerajaan di Kelantan.

Pas pernah kalah lebih teruk berbanding serpihannya Berjasa di Kelantan dalam PRN 1978 tetapi kembali bangkit. Tidak mustahil kali ini, Pas akan kalah tetapi saya tidak fikir Amanah akan menang seperti menangnya Berjasa pada tahun 78.

Lambat laun, DAP akan rasa kerja sama dengan Amanah tidak membawa impak besar kepada parti itu. DAP hanya menggunakan Amanah dan menganggap seolah2 Amanah adalah sayap parti sosialis itu.

Najib akan tersenyum lebar dalam PRU akan datang. Pembangkang pula akan saling salah menyalahkan dan rakyat semakin bosan.

No comments: