Wednesday, May 25, 2016

PRK Sungai Besar dan PRK Kuala Kangsar

Dap tak akan biarkan Pas berpeluang menunjukkan pengaruh parti itu tidak banyak terjejas selepas Pakatan Rakyat dikuburkan.

Dap tak rugi apa2 bila Pas pecah. Dap tak terjejas. Yang terima akibat hanya Pas dan Pkr.

Pakatan Rakyat mula dimatikan melalui Dap Sarawak. Mereka yakin, bila tiada kerja sama dengan Pas, mereka berpeluang raih kemenangan lebih besar di Sarawak.

Tapi itu congakan dan perancangan mereka. Perancangan Allah nyata berbeza.

PRN Sarawak 2016 membuktikan sebaliknya. Puncanya bukan kerana Pas pun. Pas tak punya pengaruh kuat di Sarawak, lebih2 lagi di kawasan kuat Dap. Tapi undi Dap merosot teruk. Ia bukan kerja dan perancangan Pas jua.

Kini PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar pula. Dap mahu tunjukkan kepada Pas, "Aku boleh jejaskan undi kawasan kamu, tapi kamu tak mampu jejaskan kawasan undi aku".

Amanah hanya mengharapkan undi sokongan rakan PH sahaja. Mereka sendiri tak ada pengaruh besar pun.

PRK Jun 2016 bukan untuk kalahkan BN. Ia hanya untuk buktikan pengaruh masing2 sahaja. Nak test market. Perjalanan politik selepas ini mungkin bergantung kepada keputusan PRK ini.

Tetapi saya tak nampak Pas akan berundur walaupun ditakdirkan Pas kelihatan bakal rugi besar. Orang macam mereka, lagi ditekan, lagi mereka berazam dan berusaha. Mereka tidak peduli keuntungan sementara di dunia. Tak perlu pemimpin mereka sebut tentang ini. Tak perlu Hadi Awang atau Nik Abduh cakap, kita akan dapat ganjaran di akhirat. Ia tindakan otomatik. Hanya sebilangan kecil yang kurang matang akan berundur di pertengahan jalan.

Saya hanya boleh berharap Pas akan menang besar di Selangor dan beberapa negeri lain lagi dalam PRU akan datang, yang mana Pakatan Harapan tidak boleh membentuk kerajaan kecuali dengan sokongan wakil Pas.

Saya nak tengok drama macam mana pula akan dipersembahkan oleh bangsawan2 politik ini jika itu terjadi.

Tahun 2008, Dap sanggup bekerjasama dengan Pas selepas PRU, ber MB kan wakil Pas walaupun tiada kerja sama rasmi sebelum keputusan PRU diumumkan. Walaupun sebelum PRU 2008, tak nampak tanda mereka mahu adakan kerja sama dengan Pas, malah nampak keras sekali mereka menolak sanggup berketuakan wakil Pas.

Tiba2 mereka jadi lembut selepas PRU. Ketika itu, mereka jadi sanggup apa saja, asal bukan UMNO jadi kerajaan.

Kita tunggu dan lihat sajalah apa akan jadi.

No comments: