Thursday, April 17, 2008

Dewan orang ramai masih jadi Dewan UMNO

Saya difahamkan oleh seorang sahabat, dewan orang ramai yang berhampiran dengan rumah saya tak ada orang daripada Pakatan Rakyat nak uruskan. Bangunan tersebut kini masih menjadi bilik gerakan UMNO. Macam tempat saya, walaupun Kampung Melayu Ampang, tapi UMNO ada sekurang-kurangnya 4 cawangan di situ. (Maaf aku tak tahu berapa bilangan sebenar cawangan UMNO di situ.) Sebab tu ada sekurang-kurangnya 4 dewan yang dimonopoli UMNO. PAS baru ada 1 cawangan dan dalam proses nak tambah lagi 1 cawangan. PKR baru nak tubuh 1 cawangan. Dia lalu mencadangkan saya menubuhkan cawangan parti di situ supaya aktiviti masyarakat dapat dibuat selaras dengan kepimpinan baru kerajaan negeri Selangor.

Nampaknya, PKR dan PAS masih belum mempunyai bilangan ahli dan kepimpinan peringkat akar umbi yang cukup. Ini akan menyukarkan Pakatan Rakyat untuk mendekati masyarakat sekaligus mempromosikan program dan aktiviti kerajaan negeri. Sudahlah hebahan melalui radiopun tak dapat, melalui penggiat masyarakat setempat pun masih tiada.

Saya bukan ahli mana-mana parti politik. Saya juga kurang terdedah dengan aktiviti berpersatuan. Hanya sekadar menempel dalam persatuan tertentu. Kalau nak saya gerakkan, saya rasa carilah orang yang lebih berkelayakan.

Bagaimana kalau saya cadangkan komponen PR menganjurkan program tertentu secara kecil-kecilan di kawasan yang disasarkan. Oleh kerana belum ada cawangan, PKR atau PAS kawasan perlu anjurkan sendiri. Tak perlulah dijemput orang besar-besar negeri. Buat program yang boleh menarik masyarakat tempat itu sahaja dan sambil itu boleh wujudkan kaunter pendaftaran ahli. Sebagai dorongan, bolehlah berikan cenderahati yang murah-murah sebagai tanda penghargaan kepada ahli baru.

Maklumat ahli baru kemudian dikumpulkan untuk dihubungi dan didekati. Dengan itu lebih mudahlah hendak memilih ahli yang bersesuaian sebagai penggerak cawangan baru yang hendak ditubuhkan.

Program yang bagaimana tu, kenalah fikirkan. Tempat yang ada isu dibangkitkan, tentu lebih mudah. Tetapi kalau tempat yang masyarakatnya diam dan semacam sudah berpuas hati, macam mana pula ? Asyik ceramah saja pun tak seronok juga. Gotong royong pun kadang-kadang liat juga. UMNO cawangan kampung saya dulu pun bukan aktif sangat beraktiviti. Dalam setahun, adalah sekali dua hantar surat jemputan aktiviti. Salah satunya ialah program takbir malam raya. Mungkin sebab susah nak menarik penyertaan orang ramai. PAS dan PKR mungkin lebih banyak pengalaman dan idea dalam soal ini.

No comments: