Monday, April 21, 2008

Kembalikan royalti petrolium Terengganu

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said telah secara terbuka meminta supaya royalti petrolium Terengganu dikembalikan semula. Saya menyokong 100% tuntutan ini kerana ia adalah hak rakyat negeri Terengganu. Kerajaan negeri juga adalah kerajaan yang dipilih oleh rakyat negeri Terengganu, yang diberi kuasa oleh rakyat, diamanahkan oleh rakyat untuk menguruskan sendiri perbelanjaan negeri. Lalu kenapa pula hak mengurus wang royalti diberi kepada pihak lain sehingga kerajaan Terengganu sendiri tidak tahu berapa perolehan Dana Persekutuan (nama baru royalti) yang telah dibelanjakan sepanjang tempoh setahun ? Kemana atau dalam bidang apa wang tersebut dibelanjakan ? Berapa peratus untuk pendidikan, berapa peratus untuk pelaburan, berapa peratus untuk kebajikan, berapa peratus untuk agama, berapa peratus untuk belia, sukan, kebudayaan, infrastruktur dan berbagai lagi ?

Negeri yang tidak ada royalti pun dapat Dana Persekutuan, jadi apa istimewanya royalti petrolium kepada Terengganu ?

Saya ingin mengajak seluruh NGO yang berpaksi di Terengganu khususnya dan rakyat Terengganu serta anak-anak Terengganu diperantauan supaya tampil menyokong permintaan ini. Cara kerajaan Negeri menguruskan wang royalti satu ketika dahulu lebih baik berbanding sekarang kerana ia terbuka kepada perbahasan di DUN membolehkan rakyat mengetahui sendiri ke mana wang itu dibelanjakan.

Tidak kira lah parti mana yang memerintah negeri Terengganu dan siapa menteri besarnya, hak pengurusan wang royalti petrolium perlu dikembalikan semula kepada kerajaan negeri Terengganu, perbelanjaan yang telah dibuat ketika wang royalti dirompak perlu dijelaskan kepada rakyat dengan telus dan permohonan maaf perlu dibuat kepada kerajaan dan rakyat negeri Terengganu atas perbuatan engkar janji yang sungguh tidak bertanggungjawab dan tidak beramanah itu.

No comments: