Wednesday, April 16, 2008

Muzakkirah Wan Mokhtar 1



Antara buku yang saya beli di Pesta Buku Antarabangsa KL baru-baru ini ialah sebuah buku tulisan Dato' Seri Amar Di Raja Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, mantan Menteri Besar Terengganu berjudul Muzakkirah : Sebuah Autobiografi Suku Abad Menerajui Terengganu. Buku ini saya beli ketika nak balik. Tiba-tiba ternampak poster iklan buku ini di booth Utusan Publications dan saya terus mencarinya.

Kali terakhir saya bertemu dan bersalam dengannya ialah ketika selesai solat jumaat di masjid Al Muktafi Billah Shah, Ladang. Ketika itu, dia masih jadi MB Terengganu. Walaupun saya bukan penyokong atau peminat beliau, saya tak akan lepaskan peluang untuk bersalam dengannya jika berpeluang. Ketika dia datang ke masjid kampung saya dulu pun, saya tak lepaskan peluang itu malah turut sama menjamu selera. Ketika itu, sesetengah kampung hangat dengan isu kafir-mengkafir, solat dua imam, memulaukan jamuan orang UMNO, tak makan daging sembelihan orang UMNO dan sebagainya. Saya peduli apa semua tu. Orang kampung saya tak peduli sangat dengan semua tu. Semuanya bersaudara. Ini antara kelebihan penduduk kampung saya suatu masa dahulu.



Hari ini orang PAS ramai yang tak mengaku pernah mengkafirkan orang UMNO. Ada yang kata, masalahnya "bukan orang PAS mengkafirkan orang UMNO, tapi orang UMNO kata orang PAS mengkafirkan orang UMNO".

Berbelit-belit juga bunyinya tetapi saya tahu dan nampak apa yang berlaku depan mata saya. Dan saya juga dengar apa yang mereka kata. :)

Banyak yang menarik dengan isi kandungan buku ini. Insya Allah saya akan komen sikit-sikit antara kandungan yang menarik perhatian dan ingatan saya.

No comments: