Wednesday, April 02, 2008

Perpaduan cara kita 2.

Seperti dijangka, seramai 1,938 anggota JKKK serta ahli PBT di Kedah diarahkan meletakkan jawatan oleh UMNO Kedah. Mereka akan dilantik semula sebagai ahli JKKK oleh kerajaan persekutuan. Memang semua orang tahu jawatan begini adalah lantikan politk dan digunakan untuk kepentingan politik selain kepentingan rakyat oleh pihak tertentu.

Maka selepas ini, wujudlah 2 jawatankuasa untuk kepentingan rakyat. Satu lantikan kerajaan negeri dan satu lagi lantikan persekutuan. Dengan ini, akan bertambahlah perpaduan dikalangan rakyat. Perpaduan ala UMNO. Mana pergiya 25 NGO yang berdegar-degar nak menyatukan orang Melayu tu. Apa reaksi dan tindakan mereka ? Siapakah sebenarnya yang menyuburkan perpecahan dikalangan rakyat.

Sementara di Selangor pula, ketua-ketua kampung disarankan meletak jawatan kerana 'menderhaka' kepada kerajaan negeri. Ini ekoran daripada sokongan kepada kepimpinan Abdullah Badawi dalam pertemuan bersama Menteri Kamajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhamad Muhd Taib baru-baru ini.

Tidak dinafikan, ketua-ketua kampung sekarang tertanya-tanya status kedudukan mereka. Akan terima elaun lagikah ? Ada kuasa lagikah ? Dirumitkan lagi dengan sesetengah penyokong parti lawan yang menyindir atau memulangkan paku buah keras yang pernah diterima dulu.

Selepas ini, akan timbullah berita kerajaan negeri tidak mahu bekerjasama dengan kerajaan persekutuan, tandatangan JKKK dan penghulu tak laku di sana-sini, bertambahlah kerenah birokrasi, dan bertambah susahlah rakyat. Susah yang dibuat-buat. Susah yang sengaja dirancang dan diada-adakan. Anehnya ia lebih heboh diperkatakan di negeri dan kawasan yang majoritinya Melayu. Dan pencetusnya ialah UMNO ?

No comments: