Friday, September 12, 2008

DAP bukan chauvinist Cina

Ya. DAP bukan parti chauvinist Cina. I benar-benar parti berbilang kaum. Tetapi ia tidak peka dengan budaya Melayu kerana kurangnya suara orang Melayu dalam parti itu. Ia juga tidak peka dengan Islam kerana kurangnya orang Islam dalam parti itu. Kalau ada orang Islam pun, Muslim yang sekularist. DAP adalah sebuah parti yang sangat kuat mahu mendaulatkan sekularisme.

PAS pula sangat kuat menentang sekularisme. UMNO juga sebuah parti sekular. Cuma kerana UMNO didominasi oleh orang Islam, mereka lebih peka dan faham dengan budaya Islam berbanding DAP, tetapi belum cukup sensitif berbanding PAS. Hakikatnya UMNO menolak Islam sebagai satu cara hidup. Sebab itu hampir tiada penghayatan Islam dikalangan bangsawan dalam parti itu. Yang ada hanya diperingkat bawahan. Di kampung-kampung pun penghayatan Islam dikalangan penyokong parti tidak di tahap memuaskan.

Kita boleh faham sifat sekular DAP sebab ia didominasi oleh golongan sekular. Tetapi bagaimana dengan UMNO ? Sejak daripada awal penubuhannya lagi, UMNO telah dipimpin oleh golongan bangsawan yang sekular. Sekularisme sudah sebati dalam jiwa pemimpin UMNO. Sehingga kini tiada siapa mampu mengubahnya apatah lagi rakan kongsi dalam BN juga mahu UMNO kekal sekular. Program agama anjuran UMNO jelas menampakkkan sifat sekular, tiada penghayatan. Hanya kosmetik walaupun belanjanya mencecah jutaan ringgit, angka yang sering dibanggakan oleh pemimpin UMNO.

Diharap, kerjasama dalam Pakatan Rakyat akan membuka mata DAP untuk lebih memahami budaya dan sensitiviti orang Melayu dan Islam.

No comments: