Saturday, September 13, 2008

ISA : Seperti diduga

Seperi biasa, lain yang buat kacau, lain yang ditangkap. Orang UMNO yang bangkitkan isu perkauman, akhbar UMNO yang bangkitkan kegelisahan, orang lain yang dihumban ke ISA.

Kalau Raja Petra tu saya tak hairan lah. Saya sendiri dah lama tak baca Malaysia Today. Bosan dengan laporannya. Bila dipertikaikan dan dicabar, dia berdolak-dalik. Sekarang dah tak mengaku dia punya pulak. Ingatkan berani kerana benar. Rupanya lempar batu sembunyi tangan. Pengecut dan tak mahu bertanggung jawab. Orang macam ini bukan hanya akan menimbulkan masalah kepada UMMNO dan BN tetapi juga kepada PAS, PKR dan PR satu hari nanti. Percayalah.

Dalam isu Ahmad Ismail pula, mungkin dia tercelupar cakap atau mungkin media Cina tersalah lapor. Jadi kenapa tak gunakan saluran undang-undang sedia ada ? Perbuatan Ahmad dan konco-konconya mengoyak gambar dan mencabar Gerakan itu yang patut diambil tindakan. Itu memang jelas perkauman dan boleh timbulkan ketegangan. Kenapa tak tangkap saja mereka ?

Tiba-tiba Teresa Kok pula yang ditahan. Kesalahan Teresa Kok mungkin hanya dalam isu papan tanda jawi dan papan tanda muhibbah. Dalam isu azan, jelas Teresa tidak terbabit langsung. Takkan kerana papan tanda Teresa ditahan ISA ? Walaupun saya juga tidak setuju dengan tindakan Teresa, ia tidak sepatutnya menjadi begitu serius. Di Pulau Pinang, Gerakan meletakkan papan tanda bertulisan Cina, tiada siapa pun yang ditangkap.

PAS patut menghentikan muqabalah dengan UMNO sebagai tanda bantahan. Jangan PAS pula yang berbalah sesama sendiri hanya kerana mahu menyelamatkan UMNO yang sedang kelemasan. Kalau begitu, sampai bila-bila pun PAS tak akan berjaya kerana setiap kali UMNO lemah, UMNO akan bangkitkan isu Melayu terancam dan PAS akan bantu menguatkan UMNO semula. Lepas tu lawan balik. Itu kerja bodoh.

No comments: