Monday, September 22, 2008

Zakat

Tahun, ini, kadar zakat di Selangor ialah RM5.20 seorang. Memang tak padan lah dengan kualiti beras yang kita makan. Kata ustaz, zakat sah, tapi nak bagi cantik lagi, bayar ikut kualiti beras yang kita makanlah.

Kita jangan Raya saja nak cantik. Rumah cantik, baju cantik, wajah cantik. Ibadat pun mesti cantik. Kadar zakat di Terengganu dikhabarkan pada nilai RM6 atau RM7 atau RM8; mengikut kualiti gred beras masing-masing. Kalau makan beras Taj Mahal, bayar zakar ikut harga beras Taj Mahal lah. Kalau makan beras Somali yang tak sedap tapi mahal tu pun, begitulah juga.

Ada ustaz sarankan kalau bayar untuk 3 orang, maka bayarlah lebih sikit, umpamanya jadi 4 atau 5 orang. Tapi ustaz saya cadangkan bayar je ikut kadar yang kita dah kira. Resit tetap ambil 3 keping je. Selebihnya terserahlah kepada amil. Kalau dia rasa nak masuk poket dia pun, tak apa sebab dia pun sebahagian asnaf juga. Kalau dia nak serah kepada fakir miskin yang di kenal pun atau muallaf atau pelajar yang menuntut ilmu, terserahlah. Saya setuju pendapat ke dua. Insya Allah.

No comments: